Is Home Times de meubelwinkel van de toekomst ?

Is Home Times de meubelwinkel van de toekomst ?

Het recente nieuws over de nakende bouw van een Europees distributiecentrum van de Chinese internetgigant Alibaba in Luik verdrong eerder nieuws over het bedrijf van Jack Ma enigszins naar de achtergrond. Het bedrijf is in China ondertussen een Ikea-achtige positie aan het innemen dankzij de  Home Times winkels waarmee het eind 2017 van start ging Bezoekers vinden er meer dan 20.000 interieurproducten vinden.  Het gaat van schrijfwaren en reisbenodigdheden tot keukens, meubelen en woondecoratie.   Insiders hebben dit concept al de meubelwinkel van de toekomst genoemd omdat het offline beleving sterk koppelt aan technologie. Speciale software analyseert immers het gedrag en de voorkeuren van gebruikers die zich in een straal van acht kilometer rond de winkel begeven. Vervolgens worden uit de favoriete categorieën van deze gebruikers producten uitgekozen en aan de winkelschappen toegevoegd. Elke tien tot vijftien dagen verandert het aanbod in de winkel. Bezoekers worden gestimuleerd om te shoppen met hun telefoon. Alle items zijn voorzien van een QR-code, die ze kunnen scannen om de productnaam, prijs en omschrijving te zien. Ook is het mogelijk om de producten direct af te rekenen, dankzij een koppeling met de eigen betaaldienst Alipay. Elke product is voorzien van een elektronisch prijskaartje, waardoor de prijs automatisch gelijk kan worden getrokken met de laagste prijs op het internet. Bovendien hoeft het personeel niet langer kaartjes te printen en te vervangen. De winkel is verder uitgerust met grote schermen op de muur, waarmee klanten de gewenste meubels in een virtuele thuisomgeving kunnen bekijken. Home Times heeft daardoor naar eigen zeggen minder winkelruimte nodig om dezelfde hoeveelheid artikelen te laten zien dan traditionele meubelverkopers.