+300 voor Navem-congres

+300 voor Navem-congres

Meer dan 300 handelaars, fabrikanten en vertegenwoordigers uit de meubelsector verzamelden afgelopen dinsdag in Mechelen. Daar vond het 39ste congres van Navem plaats, de nationale beroepsvereniging van de Belgische meubelhandel. 'Are you future proof' was het centrale thema. Vijf sprekers uit binnen- en buitenland gaven hun kijk op de toekomst. Ondanks de digitalisering geloven ze dat de meubelhandel in de lage landen heel wat perspectief heeft. De Nederlander Gerard Zandbergen ziet een terugkeer van de distributie naar de steden. De Belgische Tom Palmaerts gelooft niet in één toekomst, maar gelooft dat er verschillende opties zijn. Hij pleitte voor nauwgezette afbakening van de doelgroep en consistente marketing. Kristof De Wulf van InSites gelooft eveneens in het verhaal van clicks en bricks. Hij vindt dat iedere ondernemer goed moet nadenken en zijn/haar businessmodel regelmatig moet in vraag stellen. Tien jaar geleden werd een onderneming gemiddeld 67 jaar, nu nog 15. Harry Van hest van de klanten-wegjaagclub, legde uit hoe je vooral niet met klanten moet omgaan. Finaalpleitte hij ervoor om de klant centraal te plaatsen en alles in functie hiervan te optimaliseren. Tenslotte nog een pluim voor Ylva Nordström. deze gewezen Ikea-medewerkster. Zij toonde aan de hand de van enkele foto's hoe je van een winkel een verkoop-verhaal kan maken, mits enkele simpele, efficiënte ingrepen.