Geen beurs waar vooraf zoveel over gespeculeerd werd als IMM Keulen. Toen maanden geleden bekend gemaakt werd dat er dit jaar afgestapt werd van de januari-editie en dat er begin juni slechts vier dagen beurs zou zijn, rolden de vele insinuaties over de tongen. De beurs zou niet doorgaan… de beurs was al op voorhand een vergissing… er zouden geen handelaars op af komen… De beurs vond wel degelijk plaats de afgelopen week, maar helaas, veel handelaars gaven verstek. Op sociale media circuleerden zondag foto’s van lege gangen en toen wij dinsdag de beurs bezochten, kon je evenmin spreken van een stormloop. Bovendien waren er minder hallen gevuld dan bij een normale editie, en de hallen waren soms maar voor de helft voorzien van standhouders. Pijnlijk.
Toch waren de meningen bij de standhouders nogal verdeeld. Bij HTL bijvoorbeeld kregen we te horen dat er erg goed gewerkt was en vele bestelbonnen ingevuld waren. Het Californische high-end beddenlabel Kluft had veel nieuwe Europese klanten op de stand binnen gekregen en was blij met de gesprekken en de interesse. Ook bij Higold, een Nederlands outdoorlabel, lachende gezichten: zij hadden een deal gemaakt met IMM Keulen om iets vroeger te komen dan de beurs Spoga+Gafa en de opbouw na IMM even te laten staan. Bezoekers lieten zich de nieuwigheden welgevallen, en nieuwe klanten werden genoteerd. Veel standhouders vonden het ook wel leuk om eens langer van gedachten te kunnen wisselen met handelaars, iets wat bij een andere editie nooit kan, omdat er te veel klanten op de afspraak zijn. Maar het gros van de standhouders zat dit keer echt met de vingers te draaien (of beter: op de telefoon te scrollen) en was al blij dat de beurs geen volle week duurde maar slechts vier dagen.
Misschien moet een beurs als IMM Keulen zich eens goed bezinnen over wat een beurs bijzonder maakt. Beurzen zijn ontmoetingsplekken. Voor klanten die geïnspireerd willen worden door interessante dingen. Volledige hallen met Chinese fabrikanten, die naar verluidt met subsidies uit hun thuisland waren overgevlogen, om daar de meest inspiratieloze spullen te tonen… je kan het bezwaarlijk een mooie toekomststrategie noemen. En wat met een beddenhall waar nauwelijks een toplabel staat?
Ook niet onbelangrijk: een beurs hoeft echt geen week te duren. Daar is onze attention span al lang niet meer toe in staat. Ook niet die van de standhouders trouwens. Zelfs met veel bezoekers.
Toch hebben we nog aardige dingen gespot op deze editie van IMM Keulen. Kijk maar.