Meubelbeurs 2019 telt 3,57 % méér bezoekers

Meubelbeurs 2019 telt 3,57 % méér bezoekers

Meubar/Balipati

De 82ste Meubelbeurs Brussel zit er op, na 4 dagen met een uitstekende opkomst. Het is ook iedereen opgevallen: de beurs kende nog maar eens een upgrade met mooie en commerciële collecties meubelen en woonaccessoires in vaak adembenemende standen. Na een terugloop vorig jaar toonde het bezoekerscijfer opnieuw een stijging. Een heel bemoedigend resultaat, aangezien de verkoop in de meubelhandel in België en de meeste buurlanden eerder dit jaar tegenvielen. De Meubelbeurs Brussel kende niet enkel visueel een upgrade, ze werd ook opnieuw internationaler. Onze bezoekers kwamen dit jaar uit maar liefst 52 landen, waarvan 18 niet-Europese. Het bezoek uit het buitenland klom tot boven de 65%. 

 Internationale én Belgische groei!

"We hadden op voorhand willen tekenen voor dit positieve resultaat", zegt beursdirecteur Lieven Van den Heede. "De voortekenen in de markt waren niet gunstig. Van onze buurlanden kende enkel de meubelhandel in Nederland positieve verkoopcijfers. We hielden dan ook eerder rekening met opnieuw minder bezoekers. Dat zou in een moeilijke markt trouwens ook niet zo vreemd geweest zijn."

Het tegendeel bleek waar: er waren 3,57% meer bezoekers, met voor bijna alle markten een stijging. Enkel uit Groot-Brittannië en Ierland kwamen 30 bezoekers minder. De aanslepende regeling rond de Brexit is maar een deel van de uitleg. "We weten dat twee vluchten waar verschillende aankopers op hadden moeten zitten werden geannuleerd", aldus Lieven.

 

"Op onze thuismarkt groeien we opnieuw wat, na een daling van 10 jaar op rij. Een bemoedigende evolutie. We telden 1,62% Belgische bezoekers meer. Het is uiteraard zo dat -wanneer een Belgische bezoeker 3 dagen naar de beurs komt- hij inderdaad drie keer in de telling zit. Maar dat is andere jaren ook zo. De Belgen maken nu 34% uit van het totale cijfer. Ook het bezoek uit Nederland gaat er met 2,17% licht op vooruit. Nederlanders zijn zo goed voor 27,46% van onze bezoekers. Ook op onze derde markt Frankrijk winnen we verder terrein. Er kwamen dit jaar 4% meer Fransen naar Brussel dan in 2018."

Verder was er opvallend meer interesse uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het is onze sterkst stijgende markt, met een groei van bijna 12%. Ook de kwaliteit van de Duitstalige bezoekers was uitstekend, met verschillende hoofdaankopers van enkele belangrijke groeperingen. Dat deze marktleiders Brussel vereren met een bezoek is een mooie erkenning van het internationale belang van de Meubelbeurs en een belangrijk aandachtspunt voor onze exposanten. Het wordt voor hen een factor om rekening mee te houden bij het uitkiezen van de modellen voor de beurs van 2020. Tenslotte tekenden we een flinke stijging op van 9% in de groep diverse landen. De stijgende trend van de internationalisering van de Meubelbeurs Brussel zet zich dus verder door. We gaan van 64,95% buitenlandse bezoekers naar 65,62%.

 

 

 

2018 2019 +/- +/- in % % van totaal

BE/LUX 6427 6531     +104 +1,62% 34,38%

NL 5105 5216            +111 +2,17% 27,46%

FR 2638 2744             +106 +4,02% 14,45%

DE/AT/CH 1246 1394  +148 +11,88% 7,34%

UK/IE 532 502 -30      -5,64% 2,64%

Diverse 2391 2607      +216 +9,03% 13,73%

18339 18994              +655 +3,57% 100

 

Voor de editie 2019 waren er 274 exposanten van 18 verschillende nationaliteiten. Op één na kwamen ze allemaal uit Europa. Er stonden 6 namen meer op de exposantenlijst dan in 2018, en ook de verhuurde oppervlakte was licht gestegen. Er waren 63 fabrikanten die zich dit jaar voor het eerst in Brussel presenteerden. Bij hen, maar ook bij de exposanten die al jaar en dag in Brussel staan viel dus veel nieuws te rapen. Er waren ronduit schitterende collecties te zien. Jaar na jaar is de upgrade van de beurs duidelijk merkbaar en dat was dit jaar zeker niet anders. Het campagnebeeld zat pal op de trends van vandaag: fris, jong, strak en vrolijk. Dit beeld werd consequent doorgetrokken in de vormgeving van de inkomhallen, de ontvangstbalie, de verschillende bars tot de naamborden van de standen toe. De trendpassages maakten van de doorgangen tussen de verschillende hallen een inspirerende wandeling. Alles samen gaf het een beeld van een beurs die tot in de puntjes verzorgd was.

 

"Onze volgehouden inspanningen om de beurs telkens een stapje hoger te brengen vond opnieuw weerklank bij de exposanten, die kosten noch moeite spaarden om hun eigen standen op hetzelfde hoge niveau te brengen. Ze deden het internationale karakter van de Meubelbeurs Brussel dus alle eer aan. We waarderen het als organisator enorm dat vele meubelfabrikanten samen met ons werken aan de opwaardering van de beurs als internationaal platform voor de meubelsector."

"Het commercieel resultaat van de Meubelbeurs is moeilijker te achterhalen, en verschilt van stand tot stand. Het hangt ook af van de doelstellingen. Toch durven we stellen dat de overgrote meerderheid van de exposanten zeer tevreden was. We probeerden zoveel mogelijk exposanten te spreken, en ongeveer 95% kon de beurs afsluiten met een mooi resultaat, dikwijls met een omzet die flink hoger lag dan vorig jaar. Uiteraard telt niet enkel de verkoop op de beurs zelf. De dagen en weken die volgen moeten nog veel deals geconcretiseerd worden. Inkopers nemen vandaag minder de tijd voor een beursbezoek dan vroeger het geval was. Hoofdzaak is dan dat ze tenminste de nieuwe collecties gezien hebben, zodat het werk nadien makkelijker wordt", aldus een tevreden beursdirecteur.

 

Meubelbeurs 2020: 8-11 november

www.meubelbeurs.be

Facebook: www.facebook.com/Meubelbeurs/ Instagram: www.in