‘In de afgelopen weken zag CCV een geleidelijke toename van de online verkoop op de Belgische markt, met een piekmoment op vrijdag, gekenmerkt door 23,5% meer online transacties dan op een normale vrijdag’, zegt Sam Arckens, Commercieel Directeur bij CCV Benelux.
Stijging in aantal transacties al merkbaar in de 14 dagen voor Black Friday
Hoewel Black Friday traditiegetrouw samenvalt met het startschot van winkelen voor de feestdagen (net zoals in de Verenigde Staten van Amerika) lijkt het erop dat Belgen hun -online- aankopen dit jaar al ruimer op voorhand aanvatten. Veel webshops lanceren interessante koopjes in de week voor Black Friday.
Het toenemende succes van e-commerce kan dit seizoen verklaard worden door verschillende factoren. De gezondheidscrisis en de bijhorende maatregelen zorgen ervoor dat consumenten nog meer gebruik maken van e-commerce, soms omdat het niet anders kan. Daarnaast bestaat er geen twijfel over dat ook de aankopen voor Sinterklaas en de voorbereidingen voor Kerstmis dit jaar nog vroeger begonnen zijn dan anders. Dit is een effect van de waarschuwingen over: een mogelijk tekort aan producten en goederen door het gebrek aan grondstoffen en de drukte bij de bezorgdiensten.
Cyber Monday is niet opgewassen tegen Black Friday
In 2021 blijkt Cyber Monday niet opgewassen tegen Black Friday. Net door de succesvolle campagnes die in de week voor Black Friday van start gaan is het effect van acties op Cyber Monday haast verwaarloosbaar.