De Italiaanse antitrustautoriteit legde Poltronesofà een boete van 1 miljoen euro op wegens het verspreiden van misleidende reclamecampagnes in 2020 over de inhoud van de voorgestelde aanbiedingen met betrekking tot tijdsduur, verlenging van de promoties en het bedrag van de beloofde kortingen.
De actie ‘Dubbele saldi + dubbele besparing (-50% korting en -40% op de gehele collectie) + 48 maanden zonder rente’, was wijdverspreid in de periode 4 januari tot 9 februari 2020.
In de eerste plaats bleek dat de feitelijke verkoopvoorwaarden de toepassing van de kortingspercentages die werden geadverteerd alleen beperkten tot bepaalde banken in de catalogus en met de samenstelling en stoffering die in de winkel werden getoond.
Ten tweede verspreidde het bedrijf berichten waarin het ’48 maanden rentevrij’-aanbod aanvankelijk werd gepromoot tot van 9 februari 2020. Vervolgens heeft Poltronesofà de deadline eerst vervroegd naar 19 januari 2020 en vervolgens opnieuw ingediend met de oorspronkelijke deadline van 9 februari. ‘Dit is een gedrag dat de consument doet denken dat hij zich moet haasten om te kopen omdat het aanbod op het punt staat af te lopen, waardoor de consument de tijd die nodig is om een weloverwogen beslissing te nemen, wordt ontnomen”, onderstreepte de Antitrust.