De uiteindelijke klant heeft er geen benul van maar heel dikwijls worden producten die in hun favoriete winkel te koop aangeboden worden, via containers vanuit Azië naar het Westen gebracht. De prijs van die containers wordt mee berekend als transport in de prijs van het product zoals het aan de finale klant verkocht wordt. En daar wringt sinds een jaar het schoentje nogal ferm. Containerprijzen gaan door hun dak. Denk maal vijf tot maal tien.
De oorzaak van die prijsstijging? Covid19, de uitbraak van het virus en de lockdown in China en daarna in de rest van de wereld. In de Aziatische landen is een tijdlang niet gewerkt, dus ook niet in dat goederenverkeer. Toen midden mei de winkels hier weer open gingen, zagen we een opstoot aan consumptiegoederen, maar die kon niet compleet worden ingevuld door de bestaande stock. Men had ook niet gedacht dat de heropstart van de economie in China zo sterk zou zijn.
Er zijn ook veel containers die zijn blijven stilstaan. En containers die niet gelost werden in de havens waar ze dat wel moesten doen. In haventermen heet dat ‘cut and run’. Ze komen aan, maar ze gaan er weer vandoor, zonder te lossen. Brexit speelt uiteraard ook een rol in dit gebeuren, net als speculatie.
Het tekort aan containers is enorm. Sommige cijfers spreken van een tekort van twee miljoen exemplaren. Iets wat je zomaar niet oplost. Vraag is of bedrijven zullen meegaan in de huidige vraagprijzen en producten en grondstoffen dus duurder zullen worden. Blijft nog even koffie dik kijken.