Op Heimtextil in Frankfurt liepen we ook de stand van Hefel binnen. Het Oostenrijkse bedding-label, bekend van hoogwaardige dekbedden, hoofdkussens en bedlinnen, pakte er uit met enkele nieuwigheden. We spraken er even met Alexander Egele, marketingman van het label.
‘We pakken uit met twee nieuwigheden. Een bijzonder dekbed voorzien van het Outlast principe dat we drukken op het basismateriaal. Dit is een product ontworpen voor mensen die ’s nachts veel zweten, vrouwen in de menopauze bijvoorbeeld. De technologie zorgt voor een betere regeling van de temperatuur, het absorbeert de warmte en geeft die terug af maar verdeelt de warmte evenwichtig over het lichaam. Voor ons is deze technologie een primeur. Het gaat om een natuurlijke wax, die vast zit en niet bougeert, zelfs als je dit product op zestig graden wast.’
Alexander toont de nieuwe collectie bedlinnen in Tencel, kleurrijk en vol bloemenprints, en loodst ons naar een zeer high-end donsdeken, in een cashmere blend die ze in het bedrijf zelf weven. Alexander: ‘Het resulteert in een dekbed dat een hemels gevoel geeft aan wie eronder ligt. Het is topkwaliteit made in Austria.’
‘Bij Hefel gaan we voor topkwaliteit. Topproducten die we aan een faire prijs verkopen. Veel retailers kiezen voor goedkope producten uit Azië die ze in hun winkel maal drie of vier doen, terwijl de consument echt niet dom is. Echte kwaliteit komt aan een welbepaalde prijs. Wie daarvoor kiest, is in the long run succesvol. Wij zitten niet in het lagere segment. Dat is niet vol te houden. Er zal immers altijd iemand goedkoper zijn.’
Hefel heeft een goed jaar achter de rug, met positieve resultaten in eigen land, maar ook in UK, Frankrijk en USA. België kan nog beter, maar daar wordt aan gewerkt door agent Mark Fabry.
Alexander: ‘Ons product is homemade, in onze mooie productie-eenheid in Oostenrijk. Ik denk dat we af moeten van het idee om voortdurend nieuwe dingen te kopen. De keuze voor een goed product is zoveel beter. Waarom kopen we bijvoorbeeld om de haverklap een nieuwe telefoon? Hebben we die echt nodig? Hetzelfde kan je zeggen van een goed donsdeken. Dat is het verhaal dat we moeten overbrengen naar retailer én naar consument. Want de consument, die is er. Daar ben ik vast van overtuigd.’