Roche Bobois leverde opnieuw een solide kwartaalprestatie, gedreven door alle geografische gebieden waar de groep actief is. De high-end meubelspecialist bevestigt zijn jaarlijkse doelstellingen en kondigt de uitkering van een speciaal dividend aan. Het enige nadeel is dat Roche Bobois verwacht aan het einde van het jaar een “zwakkere” omzetgroei te realiseren dan in voorgaande kwartalen.
Boom in verkoop
Deze zomer verkochten de high-end meubels van Roche Bobois als warme broodjes, ondanks een minder gunstige context voor consumentenwaarden. De high-end meubelspecialist zorgde opnieuw voor een sterk commercieel momentum en boven verwachting na een reeds “record” eerste halfjaar, zowel vanuit het oogpunt van zijn activiteit als zijn resultaten.
Groot vertrouwen
Het vertrouwen is zodanig groot dat het management van Roche Bobois zich voorbereidt om zijn aandeelhouders enkele weken voor Kerstmis in de watten te leggen. De Groep kondigt de uitzonderlijke uitkering aan van een interimdividend van €1 per aandeel, d.w.z. het bedrag dat werd uitgekeerd voor het boekjaar 2021. Die wordt begin december 2022 betaald.
De ‘Franse levenskunst’ is deze zomer nog nooit zo gezond geweest. In het derde kwartaal bedroeg de omzet van Roche Bobois € 103,2 miljoen, wat neerkomt op een herstel van de omzet met 24,8% (+17,8% bij constante wisselkoersen) vergeleken met € 82,7 miljoen in het kwartaal dat eindigde in september 2021. Aan het einde van de eerste negen maanden van 2022 bedroeg de omzet van Roche Bobois € 306,2 miljoen, een stijging van 26,4% (+21,1% bij constante wisselkoersen).
Dubbel digits
Alle regio’s boekten een dynamische organische groei. In het afgelopen kwartaal bleef de activiteit sterk, met name in het Verenigd Koninkrijk (+44,9% tegen de huidige wisselkoersen) en de Verenigde Staten/Canada (+37,1% tegen de huidige wisselkoersen). In Noord-Amerika maakt Roche Bobois naam en heeft zich gevestigd in het meubellandschap als een premium en designalternatief voor de gigantische Ikea.
In Frankrijk bedroeg de omzet van Roche Bobois € 26,3 miljoen in het derde kwartaal van 2022, een stijging van 22,7% in vergelijking met een reeds “hoog” activiteitsniveau in dezelfde periode van 2021. Het succes van Roche Bobois verspreidt zich naar de rest van Europa. De omzet in de rest van Europa bedroeg € 17,8 miljoen, een stijging van +17,7% (+13,8% bij constante wisselkoersen), gedreven door een hoog activiteitsniveau in Duitsland (+28,1%), Spanje (+37,2%) en Italië (+35,6%).
Tragere groei aan het einde van het jaar
Voor het vierde kwartaal verwacht Roche Bobois dat de omzetgroei “zwakker” zal zijn dan in voorgaande kwartalen. De groep wil aangeven dat de verwachte omzetstijging in het vierde kwartaal niettemin “perfect in lijn zal zijn met de verwachtingen van het jaar”. Het merk Cuir Center – ook eigendom van Roche Bobois – boekte het afgelopen kwartaal een lichte omzetdaling. In tegenstelling tot de koning van de “Franse art de vivre”, maakt de mid-range positionering van Cuir Center het merk gevoeliger voor de huidige economische context.