Sinds midden december heeft het Nederlandse interieurmerk FEST een tweede winkel in België, in de stad Gent. De winkel van ruim 500m2 in de Voldersstraat 70, is de grootste flagship store tot nu toe en biedt naast een uitgebreide collectie designmeubels en woonaccessoires gratis interieuradvies. Als kers op de taart heeft de nieuwe winkel een mini-bioscoop waar klanten hun favoriete bank – in typerend rood velours – kunnen uitproberen.
FEST staat voor betaalbaar high-end design en de best mogelijke service, zonder het hoge prijskaartje. Daarnaast zijn alle meubels geproduceerd in Europa en merendeels in Nederland. In de veelal traditionele meubelindustrie wil FEST vernieuwen: klanten meer (service) aanbieden en op een verrassende manier adviseren en inspireren. Femke Furnée: ‘We zijn een jong bedrijf met een team dat middenin onze eigen doelgroep zit. Hierdoor kunnen we goed inschatten waar onze klant behoefte aan heeft. De aanschaf van een meubel is een grote en belangrijke keuze en we willen dit proces zo makkelijk en leuk mogelijk maken. We merkten bijvoorbeeld dat winkelbezoekers vaak netjes op de bank gingen zitten en binnen tien minuten probeerden een keuze te maken. In onze mini-bioscoop kunnen klanten – terwijl ze een film van Cinetree kijken – hun favoriete banken uitproberen voordat ze een keuze maken. Een veel relaxter en fun proces!’
FEST Gent is – net als de Amsterdamse (de Clercqstraat), Rotterdamse en Antwerpse brand stores – ontworpen door Pepijn Smit van S-P-A-C-E projects. Naast de kenmerkende FEST-stijl – modern, speels en uplifting – domineren organische vormen en in het oog springende kleuren als ice blue, raspberry pink, sunbleached orange en spring green, het design van de winkel.
Het ontwerp ‘Poetry of Space’ is geïnspireerd op de intuïtieve werkwijze van oprichter en Creative Director Femke Furnée, vertelt Smit: ‘Elke keuze binnen FEST – van ontwerp tot materiaal, van samenwerking tot campagnebeeld – is afzonderlijk, bewust en met toewijding gemaakt maar vormen samen een geheel. Dat gegeven heb ik opnieuw vertaald naar een interieur, waarin alles met elkaar verbonden is – zoals de woorden in een gedicht – zorgvuldig gekozen en samen een geheel.’ Het concept is terug te zien in de golvende vormen en opvallende kleuren die ook de winkels in Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam kenmerken.