Veel is de voorbije maanden al geschreven over de Recor NV uit Hasselt. Foute of onvolledige informatie vooral, die ceo Charles Corthouts graag weerlegt. Tijdens de recente huisshow van Recor in Heusden-Zolder, konden we met de kleinzoon van de stichter van gedachten wisselen. In de volgende editie van Meubihome vindt u het grote verhaal, maar nu alvast enkele quotes. Met als eerste: ‘We gaan door, samen met onze vele klanten.’
‘Het is een moeilijke periode geweest. Voor de werknemers van Recor NV, voor onze retailpartners en voor mijn familie. Niemand heeft dit faillissement gewild, laat staan gepland. We hebben er alles aan gedaan om tijdens de WCO procedure een overnemer te vinden voor de meubeltak, maar dat is tot onze grote spijt niet gelukt. Meer dan honderd collega’s hebben hun baan verloren en dat doet pijn. De berichtgeving in de media is niet altijd even objectief geweest naar mijn gevoel. Soms was de informatie onvolledig of zelfs foutief. En er werd ook op de man gespeeld. Wat minder aan bod is gekomen, is het feit dat we ook 50 jobs hebben gered en we nog steeds 400 mensen tewerkstellen, waarvan 150 in België. Schrijnwerkers, stiksters, stoffeerders, … stuk voor stuk vakvrouwen en vakmannen. Zij zijn onze belangrijkste asset. Daar steken we onze nek voor uit.’
‘Noem 2020 gerust een vreselijk jaar. Hoewel we begin dit jaar in België terug lichte groei realiseerden, lagen de kaarten internationaal anders. Een paar belangrijke buitenlandse meubelorders werd geannuleerd met een grote impact op onze cashflow positie. De Corona lockdown heeft dat nog verergerd en ons uiteindelijk de das omgedaan. Het heeft ons genoodzaakt om bescherming tegen onze schuldeisers aan te vragen om in alle rust overnemers te kunnen zoeken voor de twee divisies: meubel en salon. Voor salon hebben we binnen de Recor Group gelukkig een oplossing kunnen vinden. Voor meubel is er geen overnemer gevonden, ondanks verwoede pogingen. Dat verwondert mij nog steeds want het was wel een mooie opportuniteit.’
‘We zijn klaar voor de toekomst. De huisshow heeft ons enorm veel energie gegeven. Onze klanten, of beter gezegd onze partners, staan achter ons, ze blijven ons steunen. En dat geeft een heel goed gevoel.’