En het heeft dus niks met centen te maken. Wel met veranderende tijden en nieuwe manieren om mensen wereldwijd te bereiken en te inspireren. Ikea stopt dus met zijn fysieke catalogus, ook al was dat voor heel wat mensen jaarlijks een aangenaam weerzien in de brievenbus. Al meer dan 70 jaar lang leverde de Zweedse meubelgigant de catalogi deur aan deur, goed voor 200 miljoen exemplaren in topjaar 2016, in 69 verschillende versies, in 32 talen en in meer dan 50 markten. Het mag gezegd dat er al in 2000 een online versie van de catalogus te zien was, een jaar later pas startte Ikea de e-commerce, maar wel beperkt, in Zweden en Denemarken alleen. Het bedrijf trekt vandaag dus de digitale kaart en daar zijn redenen genoeg voor: vorig jaar steeg de onlineverkoop wereldwijd met 45 procent en telde ikea.com meer dan 4 miljard bezoekers. In België alleen is de e-commerce goed voor 10,8 procent van de totale omzet, het bedrijf mocht meer dan 66 miljoen bezoekers online verwelkomen.