Wie bezig is met een nieuw interieur, wil niet alleen een bank of een fauteuil zien. Op zulke momenten zoek je inspiratie, nieuwe ideeën. In kleuren en materialen, vloeren en kunst. En het verhaal achter het merk is voor consumenten zeker zo belangrijk als de meubelen zelf. Met deze uitgangspunten bouwde het Venlose familiebedrijf Leolux een toonaangevend Experience Center van bijna 3.500 m2. Aan de A2 bij Breukelen, in het hart van de Randstad, worden alle merken van de Leolux Furniture Group gepresenteerd. Groots, museaal en inspirerend.
Authentieke interieur-ervaringen
De meubelcollecties van de Leolux Furniture Group vormen de basis van het Experience Center. En niet alleen van het premium designmerk Leolux, ook van Pode (kleurrijke lifestyle), Évidence (compact en tijdloos design) en het merk voor de projectmarkt Leolux LX, die allemaal bij Leolux op bestelling gemaakt worden. Maar zoals de naam al zegt is het Experience Center in Breukelen veel meer dan alleen een showroom. Hier kom je als consument, (interieur)architect of woonspecialist voor een heel nieuwe ervaring, met de nadruk op gastvrijheid.
Beleving en Limburgse roots
De Leolux-experience begint bij de ingang, of bij mooi weer zelfs al voor de deur, waar je gastvrij wordt ontvangen om even bij te komen van een (soms) lange reis, vertelt Leolux-directeur Sebastiaan Sanders: ‘Onze hospitality-medewerkers zorgen dan voor koffie met iets lekkers. Voor die koffie hebben we speciale organisch gevormde kopjes laten ontwerpen door onze artdirectors Studio Truly Truly. Ze zijn gemaakt bij keramiekatelier Cor Unum. Eigenlijk zorgen we bij de hele catering dat onze roots
terugkomen en dus gebruiken we, als het even kan, producten van Limburgse bodem; dat geldt voor koffie, thee, bier en wijn, maar ook de Limburgse lekkernijen.’
Beeldbepalende kunst
De unieke beleving strekt zich door het hele pand uit. Met presentaties over vakmanschap, karpetten en verantwoorde bekledingsmaterialen. De acht meter hoge boom in de ontvangstruimte verwijst naar de natuurlijke materialen die zo’n belangrijke rol spelen in de producten van Leolux. Eyecatcher is het enorme schilderij “Two Orange Lines 43” (4.55×6.50 meter, acryl en glycerine op canvas) van kunstenaar Thomas Trum uit ’s-Hertogenbosch. Sanders: ‘Zijn werk is hier echt beeldbepalend, maar je ziet door het hele gebouw werk van Nederlandse kunstenaars. Kunst inspireert ons en we denken dat het ook bij onze bezoekers iets losmaakt.’
De geschiedenis wordt belicht door drie generaties van de familie Sanders, die het familiebedrijf sinds 1948 leiden. ‘Ik ben nu tien jaar directeur en natuurlijk vertel ik mijn eigen verhaal. Mijn vader, Jeroen Sanders die Leolux van 1981 tot 2009 aanstuurde, geeft uitleg over de snelle groei die we in die tijd doormaakten. Complexer was het met de eerste generatie, mijn opa Ton, die in 1992 overleed. Maar met moderne technieken werd het mogelijk om zijn portret tot leven te wekken. Dat is echt heel bijzonder.’
https://www.leolux.nl/stories/leolux-experience-center-breukelen