Navem voerde een enquête uit en polste naar de situatie en verwachtingen bij de meubelretailers.
Er komen duidelijk minder klanten voor de kleinere aankopen. Sowieso is de paasvakantie altijd een kalmere periode. Als het bezoek uitblijft, dan zullen de bedienden wel technisch werkloos thuis gezet moeten worden. De arbeiders blijven momenteel aan de slag.
Het moeilijkste is de beperking om 50 mensen te ontvangen. Het omzetverlies in de winkel komt er omdat winkels niet ten volle alles kan inzetten op een normale flow. Anderzijds zijn verkopen op afspraak meestal ook “waardevollere” verkopen. De gemiddelde omzet per klant ligt stukken hoger. Via het reservatie systeem kan men verschillende aaneensluitende tijdslots selecteren en is er geen beperking in de tijd.
Er wordt evenwel gewerkt met verschillende maten en gewichten. Om maar eens het contrast te schetsen: gisteren zagen we de beelden van verschillende vakantiegangers in de verschillende treinstations: waar was de 1,5 meter afstand? De politie stond erbij en keek ernaar. Zouden er boetes uitgeschreven zijn aan het adres van de NMBS? Bij winkels komt men met nogal wat machtsvertoon de burelen binnen om te controleren op telewerk. Deze situaties ergeren mateloos.
Het is slim gespeeld van de beleidsmakers: winkels zijn niet gesloten en moeten het maar zelf oplossen. En nu nog met het mooie weer is er weinig perspectief. Wijzigt dit terug, dan komt de gekende flow niet terug omdat er beperking is tot 50 mensen, of 25 koppels als ze met 2 komen. Ondertussen moet er wel bezetting worden voorzien, de toonzaal openblijven (onderhoud, elektriciteit,)… Er zijn voordelen en nadelen, maar de huidige situatie, de gebrekkige communicatie en de vele onzekerheden geven meer nadeel dan voordeel.
Wens je te reageren? Mail naar tom@navem.be