Afgelopen vrijdag opende in Knokke RR Garden. Een nieuwe woonwinkel, met een duidelijke focus op outdoor. Niet alleen het initiatief van Rik Ruebens en Sylvie Dekien, maar wel het eerste project van de RMC Group, de nieuwe holding waarin RR Interieur en Meubili samenkomen. Rik Ruebens: ‘We moeten ons groeperen, maar niet via aankoopverenigingen.’
Door Veerle Windels
Al in het Meubihome decembernummer van 2020, droomde Rik Ruebens luidop van wat hij zelf “een mini-holding” noemde. Letterlijk zei hij toen: ‘Ik denk aan het samengaan van enkele partners in een groep om op die manier in dat hoge segment een belangrijker aanspreekpunt te worden. Een high-end retailverhaal, waarbij elke winkel zijn identiteit bewaart.’ Vandaag is het zover: RR Interieur en Meubili gaan een partnership aan in RMC Group en de eerste vrucht van dat samengaan is RR Garden, in hartje Knokke. ‘Het is dus geen extra winkel van Rik Ruebens’, zegt Rik, die al kan prat gaan op diverse zaken in Knokke en Luxemburg.
Waar staat de RMC Group precies voor?
Rik Ruebens: ‘Het is een nieuwe holding waarin ook Meubili-protagonisten Michel Van Weehaeghe en zijn vennoot John De Vogelaere zitten, met de bedoeling om daar samen met ons activiteiten in onder te brengen. De beide merken RR en Meubili blijven dus bestaan, maar op termijn willen we logistiek, boekhouding en aankoop integreren. RR Garden is onze eerste pilot store: een outdoor-winkel in hartje Knokke met de Meubili-merken (denk Tribu, Royal Botania, Extremis) maar ook Minotti, Baxter e.d. die wij bij RR voeren. De winkel is een week open en de reacties zijn megagoed. Je voelt dat klanten die beleving in hartje Knokke leuk vinden.’
Waarom die holding?
Rik Ruebens: ‘We zijn op zich allebei sterke merken, maar we willen nog sterker worden. Het komt er vandaag op aan om stevig in de schoenen te staan en bijvoorbeeld de Italiaanse fabrikanten weerwoord te kunnen bieden. Eerlijk: als je niet genoeg omzet kunt tonen, dan ligt alle power bij hen. Dan is het no mercy. Samen zitten Meubili en RR nu aan 35 miljoen euro en we kunnen samen wel groeien naar 50 miljoen euro.’
Je ziet dit groots?
Rik Ruebens: ‘Het zal hier niet stoppen, neen. Ik ben nu nog met iemand aan het praten. Ik wil echt een groep maken, met nog meer spelers die samen erg krachtig in de markt staan. Kijk naar wat er ook in Italië leeft, een groep als Salvioni (met diverse winkels in verschillende steden, red)) is een goed voorbeeld. De fashion en de food zijn ons voorgegaan. Het samenbrengen van verschillende spelers in bijvoorbeeld de Ferrero Groep in de food, LVMH en Kering in de mode en Hayworth (waar Cassina, Cappelini en Buzzispace onder ressorteren, red) of Knoll-Miller in de meubelbusiness.’
‘Een land als België heeft veel goede interieurwinkels, maar vaak zijn het one man shows met een beetje personeel. Ik denk dat we dat kleinschalige veel groter moeten durven zien. Ik ben in december 50 jaar geworden en het is mijn missie voor de komende tien jaar. Groeien, maar niet alleen.’