Het Navem Congres van afgelopen dinsdag kon achteraf op zeer positieve commentaren rekenen. Dat had veel te maken met het feit dat het eindelijk weer kon: sectorgenoten ontmoeten en van gedachten wisselen. Maar ook de sprekers waren elk op hun manier meer dan de moeite om naar te luisteren. We zetten nog even hun keynotes op een rijtje.
Timothy Desmet had het over de psychologie van prijszetting
Hij vond prijs allesbehalve rationeel, maar net heel emotioneel.
Hij pleitte voor minder kortingen en meer dingen gratis weggeven (verrekend in de prijs uiteraard)
Concreet: geef je een korting van 10 procent, dan verlies je honderd procent van je winst.
‘Je kan je klanten niet vragen wat ze willen betalen, want ze weten het zelf niet’.
Mensen kennen dus de prijs niet (getuige het voorbeeld van de zetel)
Hij leerde ons het principe van anchoring: je plant een willekeurig getal in de hersenen van de mensen en dan verlaag je het zodanig dat ze dat nieuwe bedrag aanvaarden.
Tip: zet altijd de prijzen van duur naar goedkoop. Ook bij het binnenkomen van de winkel.
Nog een tip: de eigenschappen van je product in de kijker zetten hoeft niet zonodig, zorg wel voor een emotionele beleving.
En de belangrijkste mythe: kortingen brengen succes. Ze doen immers je volume niet stijgen maar verplaatsen je volume in de tijd.
Kortingen zijn als drugs: je geraakt er moeilijk van af.
En een laatste tip: reken niks aan voor je levering. Iets gratis of extra krijgen werkt goed.
Guy Devleeschauwer sprak over uitdagingen in de verkoop
Hij begon met een tip: ga eens naar buiten en bekijk je winkel vanop straat.
Er volgden er nog: bied goeie koffie aan en een chocolaatje. Zorg voor een goed voorkomen, recht de rug, let op je taal. Spreek mensen aan en zie elke klant als een nieuwe potentiële verkoop (zonder die te overladen met de slechte verhalen in de business).
Gebruik de woorden ‘geen probleem’ nooit. Doe de gewone dingen buitengewoon goed.
Luister naar je klant. Doe aan 20/80 denken. 20 procent inspanningen voor 80 procent resultaat.
Niet de neuzen in de zelfde richting, wel de voeten.
Laat toe dat je personeel fouten maakt en coach hen.
En een laatste tip: beloof minder. Dan kan je nadien verrassend uit de hoek komen.
Inge Van Belle wil dat je van je medewerkers je beste ambassadeurs maakt
Employee engagement is meer dan jobtevredenheid, werkgeluk of welzijn op het werk. Je moet meer doen dan een pooltafel neerzetten of een wekelijkse fruitmand.
Vraag hen wat ze willen of verwachten, vooraleer je een groepsreis richting Mont Ventoux vastlegt.
De cijfers waren wel ontstellend: 17 procent van de medewerkers zijn actief disengaged. Krijg je dat getal naar beneden, dan zorgt dat voor meer productiviteit en meer retentie (bij je medewerkers), een grotere klantenfocus en een sterker merk.
Employee experience kan een motor zijn van customer experience en samen zorgen ze voor groei.
‘Your vibe attracts your tribe’.
Ze verdeelde werkplekken in diverse culturen, van siloculturen en participation culturen naar performance cultures en winning cultures. De beste cultuur is de footprint culture. Voorbeeld: de Belgische mannenploeg in de hockey. En… elke cultuur is maakbaar.
Ze gaf drie grote tips mee:
- Heb een missie, start dus met een why
- If you want to lead, then learn how to follow.
- Ga voor de growth mindset
En blijf je bewust dat elke dag een nieuwe dag is die kan leiden tot succes.
Rik Vera sprak over de impact van ecosystemen om elk bedrijf futureproof te maken
Zijn eerste grote tip: denk aan je kleinkinderen (en dus ook aan de planeet)
Wees passioneel nieuwsgierig
Geloof in de toverkracht
Hij stelde vragen als: willen we relevant zijn in 2035?
Hij vergeleek de meubelbusiness met de strandstoelenuitbaters van Rimini in de zomer. Als je een uur vroeger opstaat, kan je een rij strandstoelen meer zetten… kijk dus eens over de oceaan uit. Net iets verder uit je comfort zone dus.
Zie de digitale disruptie (die trouwens nog moet komen) als een opportuniteit
Heel veel kleine dingen kunnen samen iets worden
Geef de klant nooit op
Geloof in je winkel maar ga voor samenwerking.
Google is jaloers op iedereen in de zaal, want Google heeft niet de data die elke winkelier in handen heeft.
Connect to many. Straal waarde uit. En ook: Internet 3.0 is geen hyoe. Hoe je het altijd hebt gedaan is voorbij.
To ecosystem or not to ecosystem.
De beste vraag die je je vandaag kan stellen: wat zouden de mensen missen als ik er morgen niet meer was?
Nog een tip: gebruik de technologie, verzamel de data en activeer de data, maar blijf luisteren naar mensen