Tijdens Salone del Mobile botsten we in het hotel op Patrick Michils. Een oude rot in het interieurvak, zo noemde hij toch zichzelf. Agent Benelux voor het top end label Visionnaire, maar ook agent voor het Italiaanse De Rosso en voor Marac en Ilfari. ‘Visionnaire is een geval apart’.
Vertel.
‘Origineel zijn dat Italiaanse zetelbouwers, de familie Cavalli, geen link met de mode trouwens. Twaalf jaar terug zijn ze met het label Visionnaire gestart. Het is een lifestyle collectie in het absolute topsegment. De eerste jaren waren ze vooral op het oosten gericht, met name China, Rusland, Midden-Oosten. Op vandaag hebben ze wereldwijd 43 monobrand-winkels, tot in Monaco en Londen.
Waar zitten uw klanten precies?
Patrick: ‘We werken zowel met winkeliers als met architecten voor totaalprojecten. In België onder meer met D-Style Interior in Zaventem. Eigen winkels zijn hier niet aan de orde, al zijn er plannen voor een eigen shop in Nederland.’
Wat maakt Visionnaire zo bijzonder?
Patrick: ‘De oorsprong van de collectie is echt het traditionele, Italiaanse vakmanschap. Er wordt niet gewerkt vanuit een fabriek of zo, maar er wordt samengewerkt met een 70-tal kleine ateliers, de zogenaamde artigiani van vroeger. Op die manier kan je een tafel maken waarin marmer, hout en metaal haast naadloos gecombineerd worden en waarbij toch moderne technieken gebruikt worden.’
De collectie op de Salone stand oogt enorm groot.
Patrick: ‘Ondertussen hebben we zo’n 4.000 artikels in collectie die gepersonaliseerd kunnen worden en elk hun eigen leven gaan leiden. Wat je hier op de stand ziet staan, is allemaal onderdeel van de collectie, ook de kunstwerken trouwens. Daar wordt voor samengewerkt met artiesten. Het label staat voor een zekere luxe, maar het vakmanschap is de reden dat elk stuk geld kost. In een tafel kan wel 250 kg marmer zitten, om maar één voorbeeld te geven. Heel wat van onze tafels zijn unieke stuks, we hebben onlangs een vergadertafel uitgeleverd aan een klant in het Midden-Oosten. Iets van zes meter. Er is daar een markt voor. Ook bij ons trouwens.’
Jullie maken ook keukens.
Patrick: ‘De collectie gaat van woonkamers naar keukens, naar kasten, naar tafels, tot bedden. Alles is mogelijk. We werken met een huisdesigner maar doen geregeld beroep op externe designers. Voor de keukens werken we samen met Miele, omwille van het feit dat ze wereldwijd afterservice aanbieden.’
U bent voor Visionnaire aan de slag, maar er is meer.
Patrick: ‘Ik ben eigenlijk een oude rot in het meubelvak. 35 jaar bezig. Ik had ooit een eigen winkel, maar werk nu als agent voor diverse labels, elk in hun eigen segment. Misschien kent u Marac, een zetelcollectie, of De Rosso, laminaatmeubelen, erg goed in digitale prints. Door mijn ervaring hebben ze me bij Visionnaire binnengehaald.’
Is Benelux voor u geen beperking, als we het over Visionnaire hebben.
Patrick: ‘Neen, want soms werk ik samen met de agent van Frankrijk en ik ken ook architecten die zaken doen in Dubai. Het is een kwestie van vertrouwen.’
Hoe ziet u de toekomst van fysieke retail?
Patrick: ‘Er wordt te veel gepraat en te weinig gedaan. Waar halen de mensen die verhalen trouwens? Veel mensen doen nog steeds erg goeie business. Ik denk dat je diepgaande contacten moet proberen uit te bouwen en in zee moet gaan met bedrijven die kwaliteit, een familiegevoel en storytelling hoog in het vaandel dragen. Het is trouwens altijd mijn doel geweest om samen te werken met mensen die diezelfde filosofie uitragen. Dat moeten er niet veel zijn. Ach, we moeten ons allemaal voortdurend heruitvinden, dat geldt voor iedereen uit de branche.’