Met Design Nation, een gloednieuwe b-to-b beurs voor de designbusiness, wordt op 19 en 20 oktober een vervolg gebreid aan Interieur Kortrijk. Tijdens die tweedaagse zullen in de hallen van Xpo Kortrijk toonaangevende designmerken hun innovaties tonen aan een professioneel publiek. Dat publiek bestaat enerzijds uit de meubelhandel, anderzijds uit inkopers en beslissingsnemers actief in de verschillende domeinen van de contract- en projectmarkt.
De tentoongestelde productcategorieën omvatten meubilair (wonen, slapen, office, ontspannen, outdoor), verlichting, vloeren, tapijten, textiel, indoor ramen en deuren, sanitair en designelementen. Luidop wordt gedacht aan de inrichting van hotels, high-end restaurants & bars, kantoren, musea, cruiseschepen, publieke & overige hospitality-ruimtes, projectontwikkelaars, etc.
Hannelore Caenepeel is aangesteld als exhibition manager voor Design Nation. Ze werkt al zestien jaar voor Kortrijk Xpo en kent de design- en meubelwereld goed, want op haar visitekaartje staat al jaren ook Architect@work, wat haar de voorbije jaren zowat overal in Europa heeft gebracht. ‘Sinds we twee weken geleden Design Nation gelanceerd hebben, merken we dat heel veel spelers vragende partij zijn. Lang geleden dat we zoveel enthousiasme gezien hebben. Op nauwelijks twee weken tijd is al 25 procent van de oppervlakte in optie gezet.’
Anders dan Interieur Kortrijk wordt dit enkel een b-to-b beurs.
Hannelore: ‘Dat klopt. We zijn daartoe gekomen door de markt te bevragen en te horen waar de diverse spelers naartoe wilden. De doelgroep van onze bezoekers is enerzijds de contract- en projectmarkt, anderzijds de retailers. Er is veel veranderd in de projectmarkt: kantoren worden vandaag huiselijk en cosy ingericht, hotellobby’s evenzeer. Dat vraagt om een nieuwe kijk. En die bieden wij.’
Mag de link naar Interieur gelegd worden, ook al heeft niemand uit het Design Nation Team links met het Interieur team van vroeger?
Hannelore: ‘Uiteraard mag die link gelegd worden, want we gaan aan de slag met een mooie legacy. Kortrijk heeft een uitstekende naam in designmiddens. Maar het klopt dat we met een compleet nieuw team onze schouders hieronder zetten.’
Een beurs van slechts twee dagen, vraag je dan niet te veel inspanning aan een standhouder?
Hannelore: ‘Dat is een terechte vraag. We willen werken met neutrale backdrops. De scenografie (in handen van ontwerpkantoor Maister, red) is uniek en vraagt van de standhouder een minimale inspanning. Binnen die unieke scenografie bieden we drie all-in oppervlaktes aan, waarbij de producten zelf centraal staan. Het totaalplaatje zal een echte eyecatcher zijn.’
Wil Design Nation concurreren met Meubelbeurs Brussel of gaan jullie resoluut voor een hoger segment?
Hannelore: ‘We zijn toch intrinsiek anders dan Meubelbeurs Brussel, denk ik. Nogmaals: we hebben hier een ongelooflijke legacy en die hebben we nu vertaald naar de noden van de markt.’
We zijn maart en de beurs staat in oktober op de planning. Het zal allemaal snel moeten gaan.
Hannelore: ‘Dat het snel moet gaan, is duidelijk. Maar we hebben een uitstekend netwerk. Ons team spreekt alle talen, dus we kunnen de fabrikanten in hun eigen taal aanspreken.’
‘We merken dat er al ontzettend veel buzz rond Design Nation is. Mensen reageren heel enthousiast. Ze vinden het top dat het een b-to-b beurs wordt en dat de focus op het product komt te liggen. Heel veel mensen zijn ook blij dat er in Kortrijk eindelijk een nieuwe designbeurs komt.’