De Electrolux-Groep verkoopt haar niet-kernactiviteiten voor een totale waarde van ongeveer SEK 10 miljard of 870 miljoen euro.. Het gaat hier om merken uit de sector van de grote toestellen zoals Zanussi, Ideal, Faure, Zanker, Rosenlew, Elektro-Helios en Zoppas net als merken van Olympic Electric en Kwikot. Hoogstwaarschijnlijk worden ook de productiefaciliteiten in Egypte en Zuid-Afrika, net als de niet-strategische eigendommen in Memphis en Nyíregyháza, verkocht.
Omzetdaling en banenverlies
Jonas Samuelson, de CEO van de Groep, deed de aankondiging samen met het kwartaalverslag Q2 2023, dat een autonome omzetdaling van 8,4 procent tot SEK 32,653 miljard (EUR 2.780.235.840° laat zien, als gevolg van de aanhoudend zwakke marktvraag en lagere bouwactiviteit, wat resulteert in aanzienlijk lagere verkoopvolumes. Dit is de interpretatie van de eigen cijfers van het bedrijf. Hoewel de prijsontwikkeling licht positief was, vertraagden reclamecampagnes de winstontwikkeling.
De beoogde reductie van 3.800 banen is al voor 83 procent gerealiseerd. Verdere besparingen van zijn gepland voor dit jaar en volgend jaar. De focus voor winstgevende groei ligt nu op specifieke categorieën huishoudelijke apparaten in het middensegment en het topsegment, voornamelijk onder onze hoofdmerken Electrolux, AEG en Frigidaire.
Groei in midden- en topsegment
Jonas Samuelson, President en CEO van Electrolux Group: ‘Na de verkoop van de “Professional Business” ligt onze focus op duurzame innovatie in de consumentenervaring en de levenscyclus van de klant, gedreven door digitalisering en de directe interactie met de eindconsument. Onze strategie is om winstgevend te groeien in geselecteerde categorieën huishoudelijke apparatuur in het middensegment en het topsegment, voornamelijk onder onze belangrijkste merken Electrolux, AEG en Frigidaire. De zopas aangekondigde maatregelen zijn een essentieel onderdeel van deze voortdurende aanscherping en zullen middelen verschaffen om onze strategie snel en op grote schaal te implementeren om onze beoogde kapitaalstructuur te bereiken. Dit zijn reacties op de huidige uitdagende macro-omstandigheden, waarbij focus en een strategisch portefeuillebeheer belangrijker dan ooit zijn. Daarnaast worden verdere structurele veranderingen met bijbehorende reducties in complexiteit onderzocht.
Hoewel de boileractiviteiten onder bekende merknamen winstgevend zijn, vooral in Egypte en Zuid-Afrika, zijn er geen voldoende sterke synergiën met de kernstrategie. Alleen al de verkoop van deze activiteiten vertegenwoordigt een omzet van SEK 7,1 miljard (EUR 618.143.750) wat neerkomt op ongeveer 5% van de netto-omzet van de Groep. Europa is goed voor ongeveer de helft hiervan, met een groot aandeel in het VK en de Benelux.