Korte bio:
Expert-Consultant in non-food en online retail: strategisch advies en ondersteuning naar business development voor bedrijven. Geeft gastcolleges aan KULeuven aan de master retailmanagement.
Hoe zou u uzelf omschrijven?
Iemand met twee voeten op de grond. Iemand die werkt vanuit de noden van de business en van de consument. Vertrekken vanuit de consument is cruciaal. Als klanten dat niet inzien, ga ik niet met hen in zee. Weten wie je klanten zijn, is belangrijk voor groei.
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
Als consultant loop je soms voor, wat niet altijd evident is. Ik probeer de hypes niet meteen te volgen maar eerder in te spelen op wat er op het moment écht toe doet.
Wat houdt u momenteel bezig?
Het leuke aan mijn manier van werken is dat ik altijd met verschillende projecten tegelijk bezig ben. Ik werk zowel aan retail- als aan fabrikantenzijde, wat mijn aanpak redelijk uniek maakt. Zo voel ik wat beiden van elkaar verwachten, wat hun noden precies zijn en hoe ze elkaar kunnen versterken.
Waar ligt u van wakker?
Dat mensen soms heel kortzichtig zijn en blijven vasthouden aan de oude, bekende stramienen. Zeer toepasselijk dus op de meubelbusiness. (Lacht)
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
Ha, wat makkelijk. Ik heb er geen. Ik haat buzzwoorden. Ik zeg liever waar het op staat met de woorden die iedereen begrijpt. Spreek de taal van je klanten.
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
Vandaag kan je niet meer om het internet heen. Je moet het net omarmen. De fysieke winkel heeft voor mij absoluut reden van bestaan. We zoeken dingen op het internet op, wat resulteert in een overkill aan info. Met al die informatie, gaan we naar de fysieke winkel. Voor een duidelijk antwoord of een bevestiging van wat we al dachten. Daarna kopen of bestellen we.
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
Als je in een fysieke winkel écht geholpen wordt, dan zal die ook blijven bestaan. De toekomst van de fysieke winkel ligt in service en beleving. Hoewel dat laatste woord ook een containerbegrip geworden is. De beleving is een stukje van je service. Die klant moet zich goed voelen. Maar dat draait eigenlijk rond service.
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
Heel wat dingen. Zichzelf overschatten bijvoorbeeld. Ik werkte al vaker met familiebedrijven waar ik vooral merkte dat de baas de waarheid in pacht denkt te hebben en nauwelijks naar zijn personeel luistert. Terwijl die op de vloer aanwezig zijn en horen wat er speelt bij de eindklant. Je personeel, dat zijn je voelsprieten.
Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?
De beste raad ooit kwam van mijn ouders: doe wat je graag doet. Als je iets doet wat je graag doet, dan zal je het goed doen. Met overtuiging en plezier bovendien.
Tip een goed boek?
Het boek van Rik Vera: ‘the guide to the ecosystem economy.’ Dat boek is een must voor iedereen.
www.retailemotion.be
Schrijf u in voor het Navem meubelcongres via onderstaande link
INSCHRIJVING 43ste NAVEM MEUBELCONGRES