Voor 80% van de Belgen is een opgeruimde woning de weg naar geluk. Dat blijkt uit een studie die Camber heeft uitgevoerd met onderzoeksbureau IVOX, in het kader van de Belgische Home Organizing Week (14 tot 22 maart 2022). De studie werd uitgevoerd bij 2000 landgenoten op 22 februari 2022.
De studie is een primeur in België, want het is de allereerste keer dat er gepeild wordt naar de opberggewoontes van de Belg!
Belangrijke conclusies:
- Ruim 8 op 10 Belgen zeggen dat een opgeruimde woning gelukkig maakt
- 50 minuten, dat is hoe lang een Belg schat op te ruimen per dag
- De Home Organizing opruimmethode is nog niet goed bekend in België.
- De meerderheid van de Belgen (52%) geeft zelfs aan dat ze stress krijgen wanneer hun woning niet opgeruimd is.
- Wie zich bij dat opruimen laat assisteren door een opruimcoach of weldoordachte opbergoplossingen, vermindert bovendien ook de kans op burn-out!
Met dit hoopgevende nieuws geeft Camber de aftrap van de Belgische Home Organizing Week. Deze vindt plaats van 14 t.e.m. 20 maart 2022 en is een initiatief van de Belgische Beroepsvereniging van Professional Organizers, BBPO-FBPO.
Camber geeft bij deze ook de essentie van de Home Organizing Methode mee:
Stap 1
Maak je kasten leeg en verzamel alles per categorie. Ga door elke categorie en maak stapeltjes van zaken die je wil houden en dingen die je liever weggooit of doorgeeft aan iemand. Plaats de zaken die je houdt terug in de kast en wel volgens het principe dat wat je het meest nodig hebt, dit op de best bereikbare plaats komt.
Stap 2
Hou bij dit wegleggen rekening met ‘de techniek van 3 bewegingen’. Deze houdt in dat je idealiter niet meer dan 3 handelingen moet uitvoeren wanneer je iets uit een kast of lade haalt. Stop iets bijvoorbeeld niet in een klein doosje die in een grotere doos zit, die dan weer in een lade zit waarvoor je eerst een kast moet opendoen.
Stap 3
Richt je kasten en opbergruimtes ergonomisch in. Bij een vestiaire of dressing kies je bijvoorbeeld voor veel hangroedes omdat dit makkelijker is dan kleren telkens op te plooien en weg te leggen. Daarnaast voorzie je ook legplanken of een uittrekbaar legvlak vlak bij de grond waar je voeten sowieso al staan.
Stap 4
Betrek zoveel mogelijk leden van het gezin bij het opruimen. Ook al lijkt het soms sneller te gaan wanneer je even snel in je eentje door alles raast, het is belangrijk dat elk gezinslid weet waar alles ligt, en waar ze het dus ook terug kunnen vinden. Dit bespaart jou op termijn heel veel tijd en moeite. Betrek kinderen al van jongs af aan in dit proces zodat ze meteen goede opberggewoontes aanleren. Je krijgt hen makkelijker mee aan boord als je opbergvoorzieningen op hun maat maakt zoals bv. grote lades onderaan de kasten om speelgoed in te zetten en lage kapstokken in de vestiaire.
Stap 5
Deze laatste stap kan je toepassen op je home office of je werkplek op kantoor. Papieren stapelen zich heel snel op en ogen gauw wanordelijk. We leerden al dat visuele onrust stress geeft in het hoofd wat logischerwijs de focus ondermijnt. Pas op je werkplek dus elke avond de ‘verzamelen-sorteren-opbergen’-techniek uit stap 1 toe. Zo begin je elke ochtend met een clean mind aan je clean desk. De sleutel hiernaartoe zijn aangepaste lades: weg met die diepe bakken vol rommel en hallo lades met compartimenten of uitrusting voor hangdossiers. Opgeruimd stond nog nooit zo makkelijk netjes.