Opnieuw waren de Koolputten in Waasmunster de plek van afspraak voor de houseshow van Passe Partout. In een geslaagde combi met Haans Lifestyle voor de accessoires en met de planten van Yasaco en de geuren van Sense company uit Tilburg, werd een sfeer gecreëerd eigen aan Passe Partout en initiatiefnemer Dirk Steenbeke. (Denk ook: aanstekelijke muziek) De afgelopen dagen kwamen er Belgische winkeliers maar ook Fransen over de vloer. ‘Geen Nederlanders, die komen naar onze showroom daar. De Nederlandse klanten zijn al goed voor 60 procent van onze omzet. We zijn er een merkje aan het worden.’
De nieuwe collectie omhelst nieuwe kleuren voor onder meer de sofa Blocco, een nieuwe tafel, de Bardi (met een mooi organisch gevormd tafelblad) en de Plectrum lounge (gecreëerd door de dochter van Dirk, Laura Steenbeke). Opvallend was de outdoor range, die dankzij het goede weer meermaals besteld werd. ‘Indien het had geregend, zouden we er geen stuk van verkocht hebben, we hebben geluk’, aldus Dirk.
Veel van zijn klanten zijn tevreden, ook al zijn het rare tijden. ‘Veel eindklanten hebben geld nodig voor andere dingen, als gas en elektriciteit en benzine. Maar winkeliers die werk maken van sfeer in hun winkel en mooie combinaties maken, die lopen nog steeds goed. Een soort home maken in the shop, dat zou het moeten zijn. dan kan je met kleuren en vormen spelen. Eén gekleurd salon tussen witte salons, dat werkt niet.’ Waarop hij ons de Blocco in een nieuwe petrolkleur aanwijst. De Blocco die het overigens ook goed doet in de outdoorversie.
Dirk over materiaalschaarste: ‘We hebben een opvangcentrum gemaakt van materialen die we op stock hebben. Er is dus een buffer, zeker aan hout. Werken volgens het just in time principe doen we dus niet meer. We hebben veel hout in voorraad waar ik zelfs nog niet aan hebben moeten komen, ons magazijn staat vol. Wel problematisch wordt het als je bepaalde onderstellen uit China haalt en die daar vast blijven zitten.’
Dirk over de huidige situatie: ‘Veel mensen hebben schrik en stellen projecten uit. Ook bij de Franse klanten hoor ik dat.’
Dirk over zijn bestseller: ‘Dat zou dan de Pastille moeten zijn. We verkopen er 500 per maand.’
Dirk over huisshows: ‘Het is een moment om bij te praten met de klanten. Maar ook met de potentiële eindklant, want voor het eerst doen we ook een consumentendag. Op afspraak, met inschrijvingen dus.’