Alain Vanderhoeven van Retailsonar startte met het veranderende gedrag van de consument, waarbij zijn bedrijf via data op zoek gaat naar het antwoord op heel wat vragen. Is je winkel te groot/te klein? Zitten we nog op de juiste locatie? 70 procent van de retailers werkt op buikgevoel, maar is dat wel zo’n goed idee? Zijn focus gaat naar locatieplanning en locatieperformance. Hij ziet dat 8 op de 10 retailers veerkrachtig en optimaliseert na covid. Qua locatie kijkt hij macro en micro, waarbij hij drie punten uitzet: experience, convenience en visibility. Een vierde van je omzet kan liggen in handen van good store management. War for talent speelt hier een grote rol. Convenience is bijvoorbeeld zelfscans installeren. Zichtbaarheid linkt hij bijvoorbeeld aan: wie zijn je buren? En hij spreekt in dat verband van ‘perfecte buren’. Hij stelt de vraag: kan je je openingsuren afstemmen op het aantal wagens dat passeert? Opmerkelijk: grote steden doen het weer beter tegenover kleinere steden, shoppingcenters zijn terug (al lopen er nog geen Aziaten rond). Ook concentratiebaanlocaties scoren. Andere bevinding: onlinesales scoren het hoogst om en rond de fysieke locatie. En online sales nemen toe als de winkel kleiner wordt. Jysk, Praxis, Kwantum en Mr Bricolage experimenteren met kleinere winkels. Nog te onthouden: heronderhandel je huurcontract. Bedeel minder folders, maar bedeel juister. Overweeg laadpalen op je parking.
Foto: Stefan Martens