De Zweedse meubelgigant neemt het niet dat de extreemrechtse partij haar naam gebruikt voor een plan met 15 migratiemaatregelen. Volgens expert merkenrecht Hannes Abraham gaat Vlaams Belang inderdaad zijn boekje te buiten, zo meldt Het Nieuwsblad.
Immigratie Kan Echt Anders. Zo heet het nieuwe migratieplan dat Vlaams Belang voorstelde. Ikea dus. Voor wie nog mocht twijfelen dat het ook echt om een verwijzing naar de Zweedse meubelfabriek gaat: Vlaams Belang neemt ook de huisstijl met de typische gele en blauwe kleuren over, net zoals het bekende ventje uit de handleidingen dat waarschuwt om bepaalde dingen niet te doen. De partij heeft het zelf ook over 15 bouwpakketten.
Het is meteen een politieke boodschap aan de regering en een overduidelijke knipoog naar de nieuwe Zweedse regering, die door extreemrechts – de Zweden Democraten – gedoogsteun krijgt. Het partijprogramma van Vlaams Belang is op het vlak van asiel en migratie veel radicaler, maar de partij laat zich door de Zweedse regering inspireren en wil zo bewijzen dat het asiel- en migratiebeleid ook nu al snel kan worden verstrengd. Met respect voor de Europese regels.
Het gaat onder meer om het verstrengen van gezinshereniging, het drastisch verkorten van de beroepstermijn in de asielprocedure, een uitbreiding van de lijst met veilige landen, het schrappen van zakgeld voor wie opvang krijgt, controleren van gsm’s en laptops om bewijs te verzamelen voor de asielprocedure, juridische bijstand beperken tot het absolute minimum, strengere voorwaarden om Belg te worden of het mogelijk maken van woonstbetredingen. ‘Deze voorstellen zijn dus perfect mogelijk binnen het EU-kader alwaar we ook in zitten,’ stelt VB-voorzitter Tom Van Grieken.
Maar Ikea zelf kan allesbehalve lachen met het gebruik van zijn naam. ‘Het logo en de huisstijl is eigen aan ons, en we willen niet dat die worden misbruikt, zeker niet in een politieke context. Dat zou de indruk kunnen wekken dat we akkoord gaan met het plan of de partij’, zegt woordvoerster Colombine Nicolay.
Volgens Hannes Abraham, advocaat bij AContrario gespecialiseerd in intellectuele eigendom, heeft Ikea een goede kans om het voor de rechtbank te halen indien er een klacht komt. ‘Wanneer iemand een ongerechtvaardigd voordeel haalt uit of schade toebrengt aan de reputatie van een merk kan daar tegen worden opgetreden. Zeker wanneer het gaat om gebruik door een (extreemrechtse) politieke partij. In het verleden heeft Vlaams Belang om dezelfde reden al aan het kortste eind getrokken in merkenzaken. Ikea kan vragen dat de campagne wordt stopgezet en een schadevergoeding eisen, al liggen de bedragen hier zeker niet zo hoog als in de VS.
Zolang een rechter het niet beveelt, gaat Vlaams Belang ook nu weer niets ondernemen. ‘Ikea hoeft zich geen zorgen te maken. Wij gaan geen meubelzaak starten,’ reageert de partij laconiek. Volgens partijwoordvoerder Jonas Naeyaert gaat het ook om niet meer dan een knipoog. ‘De essentie is dat wij oplossingen aanreiken voor een politiek probleem. Wij gaan het plan zeker niet intrekken.’