Kathleen Cools ging op zoek naar de hybride verkoper. Sales is a mindset, zei ze, met Drive to win als het grootste doel. Dat doe je bijvoorbeeld door offertes op te volgen, relevante targets te formuleren, successen te vieren, een closing mindset te ontwikkelen. Niet zeggen: wat vindt u van het voorstel? Maar ‘laten we ervoor gaan’. Passie is cruciaal. Dat gebruik je door klanten nieuwe inzichten te willen verstrekken, door co-creatie met de klant en door te tonen aan je klant dat jij al iets hebt bereikt. Vraag ook feedback aan je klanten. Maak het DNA van je bedrijf doorleefd. En zet dus in op non-selling modus. Geef je potentiële klant vrijheid, vertel een verhaal, stel diepgaande vragen. Zorg voor mentale fitheid: omarm technologie, zet in op gezonde teamdynamiek, maak ruimte voor zakelijke meditatie. Vraag uit het publiek: wat als je voelt dat iemand sowieso moeilijk doet en niet gaat kopen? Benoem dat, maar blijf vriendelijk. En hoe vergroot je de groepsdynamiek? Laat medewerkers samenwerken op projecten.
Foto: Stefan Martens