Even voorstellen:
Alain Van der hoeven
Kortste bio:
Reeds meer dan 25 jaar begeleid ik technologiebedrijven in hun commercieel groeiproces van startup naar scale-up. De focus ligt op Saas oplossingen voor de RetailSector binnen een internationale context.
Hoe zou u uzelf omschrijven?
- Een fiere papa van een zoon en dochter, beiden actief in de gezondheidssector.
- Gepassioneerd door technologie, leergierig en nieuwsgierig, steeds zoekend wat technologie kan bijdragen tot een verbeterde werkomgeving, meer efficiëntie en een grotere klantentevredenheid.
- Liefhebber van jazzmuziek, Italiaanse fijne keuken vergezeld van lekkere wijn en stappen met vrienden.
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
- De veerkracht van de retailer na een heftige periode van Covid, stijgende inflatie en energieprijzen.
- Dat er in elke crisis opportuniteiten schuilen en de flexibiliteit die men heeft als bedrijf om zich aan te passen naar een veranderend klantengedrag bepaalt wie morgen succesvol is.
- De toename van online koopgedrag in alle sectoren, betekent zeker niet het einde van de fysieke winkel, integendeel!
- Naast de klassieke locatiecriteria hebben authenticiteit en beleving een nieuwe dimensie genomen in het succes van de winkel in het post-covid tijdperk.
Wat houdt u momenteel bezig?
Op welke manier kan ik de retailer helpen vanuit onze technologische competenties om adequaat te reageren op de veranderende marktomstandigheden?
Waar ligt u van wakker?
- De oorlog in Oekraïne en de recente onrust in Israël. Stijgende energie en huurprijzen.
- Kunnen we onze kinderen een omgeving en toekomst bieden waar ze zich verder kunnen ontwikkelen, gezond en gelukkig kunnen leven?
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
Halo-effect: de wisselwerking tussen je fysieke winkels en je webshop. Je internetverkopen liggen over het algemeen (flink) hoger in de regio’s rondom je fysieke winkels. Dit heeft alles te maken met vertrouwen,bekendheid, zichtbaarheid en service (garantie, retourmogelijkheid, reparatie) die je je klanten kan bieden. Tijdens de covid-periode zagen we dit effect tot een recordhoogte stijgen.
Netwerkoptimalisatie: het maximaliseren van het rendement uit je winkelnetwerk door het aantal winkels én de locaties van je winkels optimaal af te stemmen op je doelgroep. Uiteraard binnen de beschikbare investeringsruimte.
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
Meten = weten! Zorg dat je als retailer weet wat je klanten interesseert, waarom ze bij jou komen . Welke factoren hebben de grootste impact op de omzet van jouw winkels? Wanneer je jouw succesfactoren kent, kan je deze doorvertalen naar de rest van je winkelnetwerk.
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
Fysieke winkels hebben verschillende troeven ten opzichte van webwinkels: producten kunnen er gevoeld, geproefd, ervaren worden. De klant krijgt persoonlijk advies. Men kan er terecht voor reparaties, retouren, garantie … allemaal zaken die zeker bij de aanschaf van meubels zeer belangrijk zijn! De rol van de verkoper wordt nog belangrijker.
Daarnaast zijn stenen winkels goed voor de zichtbaarheid en herkenbaarheid van je merk. Wel zien we verschillende grote retailers met succes experimenteren met kleinere (stads)winkels. Zulke experimenten zijn ook in deze sector zeer de moeite waard!
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
Locatiebeslissingen “enkel” vanuit buikgevoel nemen! Het retaillandschap en klantgedrag veranderen in deze tijden razendsnel. Heb je geen klantenkaart? Geen nood! Het koop- en verplaatsingsgedrag van klanten is vandaag makkelijker in kaart te brengen dan je denkt, bijvoorbeeld met behulp van footfall data die met behulp van smartphones verzameld wordt.
Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?
“Gras groeit niet door aan te trekken…” .
Mijn vader (een landbouwers zoon) leerde mij om geduld te hebben, de nodige tijd te nemen om iets te laten groeien, bloeien om finaal succesvol te oogsten. Geef het de nodige aandacht, het juiste voedsel in de juiste mate en creëer de juiste omstandigheden.
Tip een goed boek?
‘De Wereld Is Rond’ van Jo Caudron
Site:
Schrijf u in voor het Navem meubelcongres via onderstaande link
Meubelcongres