Kortste bio:
CEO innovatiebureau Bedenk
Gastprofessor creativiteit en innovatie @ Karel de Grote Hogeschool
Auteur ‘Van tanker naar speedboot’ (2020, LannooCampus, 3e druk)
Co-auteur ‘Creativiteit Hoe? Zo!’ (2023, LannooCampus)
Gaat spreken over: hoe creëer je een cultuur van innovatie binnen jouw organisatie?
Hoe zou u uzelf omschrijven?
Het is mijn missie om de brug te slaan tussen zoiets ‘fuzzy’ als creativiteit en innovatie en de wetenschap. En dat op zo’n manier dat ondernemers er praktisch mee aan de slag kunnen.
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
Het is me opgevallen dat er nog veel misverstanden heersen rondom creativiteit, innovatie en zeker innovatiecultuur.
Wat houdt u momenteel bezig?
Momenteel zijn we ons assessment aan het uitrollen waarmee we de innovatiecultuur binnen organisaties in kaart kunnen brengen en vervolgens optimaliseren.
Waar ligt u van wakker?
Ik ben zelf ook ondernemer. Momenteel zijn we in functie van een groeiverhaal zelf op zoek naar kapitaal. Ik begrijp dus erg goed de onzekerheden en bezorgdheden die ondernemers ervaren wanneer ze denken over innoveren. Het gaat al snel over behoorlijke sommen. Je hebt geen zekerheid dat het zal lukken. Dat kan behoorlijk beangstigend zijn. Daardoor kan de reflex ontstaan om voor veiligheid te kiezen en maar beter niets te doen in plaats van risico’s te nemen. Erg begrijpelijk, maar geen goed idee.
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
Innovatie: Alles wat je op een nieuwe manier doet binnen je organisatie. Dat kan gaan om product of dienst, maar evengoed over interne processen & structuren of hoe je omgaat met je klanten bijvoorbeeld.
Design thinking: leren denken en innoveren als een designer, zelfs al ben je er zelf geen
Design sprint: kort, intensief innovatietraject dat als doel heeft enkele concepten op te leveren die getest zijn bij gebruikers
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
Je innoveert voor een gebruiker of klant. Jij bent niet die gebruiker. Je weet dus niet wat hen drijft, ergert of gelukkig maakt (zelfs al denken de meeste organisaties van wel). Zorg dat je de behoefte van jouw gebruiker kent voor je begint te innoveren. Stap 1: Praat met je gebruiker. Vraag het hen!
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
Twee woorden: Hybride & beleving
Hybride: fysieke retail zal hand in hand moeten gaan met een sterk online verhaal.
Beleving: Fysieke retail zal moeten inzetten op dat deel waar het zich kan onderscheiden van het online verhaal, nl: de klanten met al hun zintuigen laten ervaren hoe de producten voelen, ruiken, proeven…
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
Zelf met de ideeën voor innovatie komen aandraven. Het is de rol van de CEO om een cultuur te creëren waarin:
– Alle medewerkers gestimuleerd worden om mee na te denken over de organisatie van morgen
– Ze het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden voor hun input (en dat er ook iets mee gebeurt natuurlijk)
Tip een goed boek?
De mijne 😊
Uw site:
Schrijf u in voor het Navem meubelcongres via onderstaande link
INSCHRIJVING 43ste NAVEM MEUBELCONGRES