Voor veel fabrikanten was het onzeker tot op het laatste moment of ze al dan niet zouden deelnemen aan IMM in Keulen, editie juni 2023. Dat was ook het geval bij Jori, waar we Annelise Pattyn, salesmanager voor het bekende Belgische zitmeubellabel, treffen. ‘Wij hebben pas op het laatste moment de beslissing genomen om naar hier te komen. Eerst waren we dat niet van plan. Met Jori waren we aanwezig op Destination Design in Rotterdam en daar hadden we toch met de meeste spelers afgesproken niet naar Keulen af te reizen. Maar uiteindelijk hebben we dat toch gedaan, vooral omdat dit een light versie was en we echt ons nieuwe model Eden wilden tonen. Toch is de prijs die we voor de stand betalen niet rechtvaardig. We betalen per vierkante meter quasi evenveel als vroeger, maar moeten voor elk kabeltje en zelfs voor wifi extra betalen. Dat laatste hebben we dus niet gedaan, voor het tapijt betaalden we evenmin extra. Weggegooid geld.’
Waren de klanten op de afspraak?
Annelise: ‘Ik ben blij dat we vele Duitse klanten gezien hebben, Nederlandse ook, en enkele Belgen. Maar we hebben Keulen niet nodig voor de Belgen, die zien we al op Meubelbeurs Brussel. En in Milaan ook, want wie echt met zijn business bezig is, gaat ook naar Milaan. Hier blijft de organisatie vasthouden aan de idee dat dit een internationale beurs is, maar dat is niet langer het geval. Keulen heeft echt verloren tegenover Milaan. Ze trekken het hier niet. En velen hebben afgehaakt. De Sede staat hier niet, Rolf Benz evenmin. De Italianen staan hier ook niet.’
U heeft het over een light versie. Wat betekent dat precies?
Annelise: ‘Wel, in hall 11 (de designhall, red) zie je toch een zekere uniformiteit in de stands. Geen eigen ontwerp qua standenbouw, wel een systeem waaruit we zelf konden kiezen hoe groot we de stand wilden. We kozen voor 100 vierkante meter. Maar… wat mij het meeste stoort, is dat IMM Keulen echt geen visie op lange termijn etaleert. Misschien is de opkomst minder omdat het een zomereditie is en zal januari 2024 ons verbazen, maar waar is de visie op de toekomst? Ik denk niet dat de januari-editie ons van onze sokken gaat blazen. Ze zouden zich toch iets anders kunnen profileren.’