Dat het conflict in Oekraïne ook een belangrijke impact zou hebben op de hout- en meubelsector, was al snel duidelijk. Bedrijven die hout invoeren vanuit Oekraïne, Wit-Rusland of Rusland ervaren grote moeilijkheden om het (reeds aangekochte) hout naar België te krijgen. Zo kwam er vanuit de Europese Unie al snel een verbod op de import van hout uit Belarus. Rusland zelf besloot dan weer om de export van bepaalde houtpartijen naar ‘onvriendelijke landen en regio’s’ (waaronder de EU) stil te leggen.
De oorlog zorgde ook voor het stilvallen van de productie in Oekraïne, onder andere van meubelen en verpakkingshout, waaronder enkele sites van Belgische producenten.
De import van hout vanuit Oekraïne was voordien al niet evident gezien risico’s op illegaliteit: deze risico’s zijn nu uiteraard alleen maar groter geworden. Verder besloten FSC en PEFC om hun certificaten vanuit Rusland en Wit-Rusland op te schorten Ten slotte is het ook zeer moeilijk om houtpartijen waarvoor er nog geen wettelijke beperkingen gelden, toch nog naar hier te transporteren. Op 16 maart besloten de verschillende nationale overheden, bevoegd voor de controle op de naleving van de Europese Houtverordening (EUTR), dat de due diligence voor hout en houten producten met herkomst Rusland of Belarus, een aantal bijkomende aspecten moet omvatten en dus extreem moeilijk zal worden om nog rond te krijgen. Het is alvast duidelijk dat deze oorlog een belangrijke negatieve impact zal hebben op de houtbeschikbaarheid in België en Europa.
De Europese organisatie van houten verpakkingsmateriaal FEFPEB vreest een tekort van verpakkingen (waaronder palletten) op de Europese markt en dit niet alleen omwille van het wegvallen van de volumes hout en palletten uit Wit-Rusland en Oekraïne, maar ook door het wegvallen van aanvoer van nagels voor de productie van de verpakkingen.
Naast deze directe impact op de houtinvoer, worden bedrijven uiteraard ook geconfronteerd met tal van andere uitdagingen. Denk onder meer aan de geëxplodeerde energiekosten, de hoge transportkosten, het tekort aan grondstoffen (in het algemeen), het gebrek aan transporten en chauffeurs (vaak Oekraïners) en een daling van het consumentenvertrouwen waardoor men duurzame aankopen (zoals meubels) begint uit te stellen.
Bron: Fedustria