Elk groot bedrijf dat zichzelf respecteert, geeft miljoenen uit aan reclame. En dan heb je Wim Soenens, een kleine commerçant uit Zulte, die filmpjes op sociale media maakt waarin hij onder meer tafels, bloempotten, skibroeken aanprijst. En daarmee haalt hij een half miljoen views op Facebook. ‘De mensen hebben dat graag, iemand van vlees en bloed die tegen hen spreekt’, verklaart Soenens in Het Nieuwsblad.
‘Hallo, Wim van Stock-Depot!’. Zo opent Wim Soenens steevast elk verkoopfilmpje. En daar staat hij dan, voor de deur van zijn winkelmagazijn. Jeans, blauw hemdje. En op zijn hoofd: een fietshelm die hij de kijker wil aanprijzen. ‘Normaal kost hij 79 euro. Hier 29 euro!’
Een klein beetje knullig, in licht West-Vlaamse tongval en soms hakkelend over zijn woorden, maar helemaal echt. En dat werkt. Op dik twee weken tijd is het filmpje van de fietshelm al 466.000 keer bekeken. Zijn Stock-Depot, waar hij huis- en tuinmateriaal verkoopt, haalt meer dan 65.000 volgers. Ter vergelijking: Weba, een meubelwinkel met een veel grotere naam, heeft 48.000 volgers.
‘De mensen hebben dat graag, iemand van vlees en bloed die tegen hen spreekt’, zegt Soenens. Ook met zijn bloempotten die hij op de grond smijt om te tonen hoe onbreekbaar ze zijn, scoort de man online. Net als met zijn skibroeken – normaal 200 EUR, hier maar 69 EUR – die hij showt vanop de piste op skivakantie.
Lumineus idee
Dit is het businessmodel van Stock-Depot: Soenens koopt grote loten spullen in, zoals stoelen, kasten of olijfbomen uit Spanje, bij faillissementen of overproductie van andere winkels. Die spullen verkoopt hij aan dumpingprijzen door in zijn grote winkelmagazijn langs de grote baan in Zulte, vlak bij zijn woonplaats Waregem. ‘Mijn marges zijn niet groot’, zegt de stockverkoper. ‘Ik moet het van de volumes hebben.’
En nu draait hij grote volumes, allemaal dankzij zijn lumineuze filmpjesidee van november. ‘Het was bere-koud en ik vroeg aan mijn secretaresse hoe de skikleding verkocht. ‘Matig’, antwoordde ze. Ik zei: ‘Kom, we maken een filmpje en we zetten dat op Facebook.’
En de filmpjes sloegen aan, al ging dat niet zonder slag of stoot. ‘Ge moet weten, ik ben een verlegen mens. Ik ben niet de beste verkoper en ik ben niet geweldig taalvaardig. Maar na veel gehakkel hadden we iets dat presentabel was. En weet ge wat? In geen tijd waren de ski-jassen uitverkocht. Ik dacht: ‘How, dit is het.’ Ondertussen heeft een collega-handelaar het idee al overgenomen.
Authentieke underdog
Waarom kijken we met honderdduizenden naar de huis-, tuin- en keukenfilmpjes van Wim Soenens uit Waregem, terwijl we op televisie onze reclame het liefst allemaal doorspoelen? ‘Omdat het authentiek is’, zegt merkenspecialist Stef Verbeeck. ‘Dat is het verschil met de over-geproduceerde spotjes die we op televisie zien. Mensen vertrouwen merken niet en reclame nog minder. Maar mensen vertrouwen mensen. En de Vlaming heeft graag een underdog die wat stuntelig is en zichzelf niet te serieus neemt. Daar herkennen we onszelf in.’
Dat we vrijwillig de video’s op sociale media bekijken, speelt volgens Verbeeck ook een rol. ‘Ze worden ons niet opgedrongen zoals tv-reclamefilmpjes. Dat is ook een verschil. Maar we vinden het vooral tof omdat het niet gelikt is. Menselijkheid, authenticiteit, nabijheid: dat is ook het succes van Donald Muylle met zijn Dovy-reclame.’
Daar valt de naam: Donald Muylle. Die andere West-Vlaamse handelaar die zichzelf zo goed weet te verkopen. Maar vergeleken met Wim van Stock-Depot voelt Muylle al gelikt en gemaakt aan. De man van Dovy neemt zijn spots in een studio op, terwijl Soenens gewoon doet wat in hem opkomt, zoals het hem zint. ‘Er zijn hier zopas drie vrachtwagens vol bloempotten toegekomen’, vertelt Soenens. ‘Het filmpje is al opgenomen, het stond er in één keer op. En door het succes van die filmpjes is het hier nu zodanig druk, dat ik zelfs op zondag moet opendoen.’
Kijk naar een paar filmpjes: