Maxime Szyf lanceert een nieuw designmerk voor de uitvaart. Soulace wil innovatie brengen in rouwbeleving.
1 NOVEMBER komt er weer aan en dan staan we stil bij diegenen die ons verlieten. Op deze momenten van introspectie en reflectie worden herinneringen weer levendig. SOULACE ontwerpt en verzorgt gepersonaliseerde herdenkingsobjecten om die herinneringen vast te houden. De objecten worden met een hedendaagse sereniteit en een sacrale esthetiek ontworpen door diverse ontwerpers met empathie voor deze nood.
Sinds de recente introductie van SOULACE op de Contemporary Design Market zijn nieuwe inzichten door de diverse verhalen de brandstof voor de verdere ontwikkeling van het merk en de activiteiten. Naast gesprekken met ontwerpers, zal SOULACE aanwezig zijn op de Meubelbeurs Brussel als statement, om het taboe van deze objecten – en hun plaats in de hedendaagse woonomgeving – te doorbreken.
SOULACE vult op een innovatieve en tijdloze manier de nood in om te herdenken: de herinneringen worden dichtbij gehouden, waarbij schoonheid troost brengt.
Maxime Szyf is al geruime tijd creatief geïnspireerd door uitvaart en afscheid. In 2008 won hij de Henry Vandevelde publieksaward met Soulash: een crematie-kist gedeeltelijk in karton, om energie te kunnen besparen, maar met aandacht voor een tijdloze vormgeving om ook hierbij troost te bieden door schoonheid.
Na het overlijden van zijn eigen vader, zocht hij een waardig aandenken om zijn nauwe band vast te kunnen houden. Vanuit deze oplossing – CHESTINE – ontstond het inzicht om aan een nood te voldoen. Hieruit werd SOULACE als paraplu merk met duidelijke aspiraties bedacht en gerealiseerd. Kerngedachten zijn:
– capsules om herinneringen vast te houden
– altijd te personaliseren voor een persoonlijk product met persoonlijke verhalen
– voor een hedendaagse leefomgeving en vormgevings-bewuste doelgroep
– sereen voor interieur en exterieur
– duurzaam ontworpen, edele materialen en lokale productie
– een curator-merk met producten van ontwerpers uit het grote netwerk van Maxime Szyf, voorheen voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Industriële Ontwerpbureaus (vVio)
4 producten worden in première voorgesteld
– CHESTINE (design Maxime Szyf): houten kist voor asse-doos (zoals deze door het crematorium wordt afgeleverd) of voor souvenirs van de nabestaande met grote emotionele waarde.
– TIMELASH (design Maxime Szyf): een urne in inox, geïnspireerd door een zandloper (tijd heelt alle wonden)
– WONDERWELL (design Maxime Szyf): herdenkingsplaat in spiegelglas voor het inwerken in gras, als een reflecterende vijver; personalisering door etsen
– OBOOL (design Michiel Goethals – Grint) 3d geprinte urne in afbreekbaar biohars, met structuurafwerking en houten personaliseerbare sokkel
OVER MAXIME SZYF / MAXIMAL
Maxime Szyf (°1964) is van jongs af aan ontwerper geweest. Met meer dan 30 jaar ervaring, ontwerpend voor bedrijven, organisaties en ondernemers in zeer uiteenlopende vakgebieden, combineert hij inzicht met innovatie, om tot mooie oplossingen te komen met succesvolle ROI (return- op-innovatie). Hij werkte als in-house designer voor Samsonite Europe en Verhaert Design&Development, richtte MAXIMALdesign op en was een creatieve partner bij Yellow Window. De passie van Maxime ligt in het vertalen van strategie naar vorm, en het creëren van waarde als design guide voor ondernemers!