Het Belgische Dôme Deco mocht in opdracht van Bart Versluys en Marc Coucke de kamers en suites van La Réserve inrichten. Een huzarenstukje, zo mag blijken, want het sterrenhotel uit Knokke, met zijn roemrijke verleden, werd pas in 2022 door beide ondernemers gekocht en moest dus in snel tempo worden gerenoveerd en klaar gemaakt voor een nieuw zomerseizoen. Glenn Sestig werd aangezocht om de lobby, het restaurant en de bar, de winkel, en de aanpalende openbare ruimtes zijn look en feel mee te geven (dat leest u elders op deze site) maar Stefan Verheyen van Dôme Deco kreeg een ander voorstel. Hij mocht de kamers en suites van het luxehotel in handen nemen. Van ‘promenade room’ tot ‘presidential suite’ en ‘royal penthouse’. Op Dag 2 na de opening van het hotel vorige week, kregen we de kans om even met Stefan hierover te praten.
Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?
Stefan: ‘Ik werk al langer samen met Bart Versluys en Marc Coucke, onder meer voor Le Sanglier des Ardennes in Durbuy en het restaurant Saint-Guidon in Anderlecht. Het voorstel voor dit project kwam pas zes maand geleden. Ik heb nooit gedacht dat we dit in zo’n korte tijd zouden kunnen rondkrijgen, maar de drive zat hier heel goed, mede dankzij trekkers zoals Bart Versluys zelf, die hier zeer aanwezig was in aanloop naar de opening. Hij wou vooral dat er één aanspreekpunt was voor de kamers in plaats van tien of meer wat elders vaak het geval is.’
Wat was de briefing?
Stefan: ‘Doordat we al hebben samengewerkt, wisten zij dat we met Dôme Deco de voorbije jaren in een ietwat hoger segment terecht gekomen zijn. We hebben uiteraard te zien gekregen wat de plannen van Glenn waren en samen met Bart hebben we ook gekeken naar staalstoffen en producten. Concreet hebben we voor de kamers nieuwe bankstellen ontwikkeld, maar we hebben evengoed nieuwe stoffen gebruikt voor een bestaand bureaustoeltje en hebben ook in ons collectie bestaande producten gevonden die hier zouden passen, zoals een dress-boy (om kleren op te hangen, red) en een luggage rack (om een koffer op te plaatsen, red). We wisten dat bijvoorbeeld de stoel niet te zwaar mocht zijn, maar onze bestaande stoel hebben we een stof van nog betere kwaliteit gegeven. Bart (Versluys dus, red) heeft trouwens een enorme goeie kijk op stoffen, hij kent er wat van en heeft echt een eigen inbreng gehad. Bij veel projecten komen wij af met moodboards en brengen wij het gros van de ideeën aan, maar hier ging dat wel anders. Bart is een dag naar ons gekomen in Limburg en heeft er uren met ons samengewerkt. Hij is heel perfectionistisch en weet echt wat hij wil. Dat soort betrokkenheid van een opdrachtgever is echt uitzonderlijk.’
Wat moet een hotelkamer anno 2023 hebben?
Stefan: ‘Een hotelkamer moet warmte uitstralen, want dat is waar mensen vandaag naar op zoek zijn. De stijl hier is strak, tijdloos maar ook luxueus, voor een publiek dat wat gewend is. Hier staan dus zeteltjes die de gasten thuis ook zouden willen. Het is de kunst om een goede balans te vinden bij dergelijke opdrachten. La Réserve in Knokke heeft een bepaalde naam en faam. Tegelijk wilde niemand hier uitpakken met bling-bling of een soort Midden-Oosten stijl. Vergeet vooral niet dat hier alles vernieuwd is, tot in de kleinste hoekjes en details. En de afwerkingsgraad is enorm.’
Dôme Deco is sterk gegroeid in het hospitality segment. Is dat nu jullie core business?
Stefan: ‘Dat kan je wel zeggen, ja. Van onze omzet gaat nog 1 procent naar retail. Ons doel is om, onder meer via onze winkels, met architecten en investeerders in contact te komen om met ons samen te werken. We hebben winkels in België, maar ook in Parijs en binnenkort zelfs Londen. Het allereerste hotel waar we onze medewerking aan verleend hebben, was het Terhills hotel in Maasmechelen, met architect Victor Simoni, dat is ondertussen ook al 8, 9 jaar geleden. Dat is een succes. We hebben toen beseft dat we onze focus moesten verleggen (van retail naar hospitality, red) en hebben intussen meerdere hotels voor onze rekening genomen, ook aan de Belgische kust. Niet onbelangrijk is het feit dat een hotel vroeger vijftien jaar mee kon, maar nu willen gasten dat de aankleding veel sneller eens verandert.’
Neem ons even mee naar hoe jullie dit binnen het bedrijf aanpakken?
Stefan: ‘Ons team heeft onder meer een art director met een creatief team en een productie aankoopmanager. Zij krijgen een sfeer te zien, een uitstraling van een project maar evengoed het budget. Dan kunnen ze starten van de bestaande collecties, maar kijken ze ook of er nieuwe producten ontwikkeld moeten worden. De kracht van Dôme Deco ligt precies daar: we kunnen dat en onze supply chain loopt prima. Marc Coucke had dat meteen door toen hij naar onze showroom in Lanklaar kwam kijken.’
Waar laten jullie produceren?
Stefan: ‘Niet meer in België, dat zou ons uit de markt prijzen. Wel in Balkanlanden, Roemenië, Polen… Maar de start van elk project zit bij ons in België. En we dragen met plezier de Belgische vlag uit. Dat werkt ook, op beurzen als Première Vision. We gaan trouwens volgend jaar naar Salone del Mobile. Er zit veel groeipotentieel in Dôme Deco. We zijn de voorbije 18 jaar gestaag gegroeid, van één persoon naar intussen 31 vaste medewerkers. We willen fors inzetten op sales in Frankrijk en UK. En we blijven ambitieus.’
Wat is de impact van dit soort projecten op jullie bedrijf?
Stefan: ‘Ik denk dat er geen betere plek is voor een Belgisch bedrijf om een dergelijk project te mogen doen. Hier komen Fransen, Duitsers, Britten, velen hebben hier een tweede verblijf. Knokke is sowieso een interessante wereld, daarom zijn we ook partner van de Zoute Grand Prix.’
Veerle Windels