Een grote meerderheid van de bestelde bedrijfswagens zal volgend jaar volledig elektrisch zijn. Zeker nu hybrides hun fiscale voordelen verliezen, versnelt de transformatie naar een volledig uitstootloos bedrijfswagenpark, zo meldt De Tijd.
‘Ik verwacht dat in de tweede helft van volgend jaar 80 procent van de bestellingen van nieuwe bedrijfswagens volledig elektrisch is’, zegt Frank Van Gool, de algemeen directeur van de leasingfederatie Renta. Dat is een forse stijging: ‘Dit jaar is 60 procent van de nieuwe contracten voor bedrijfswagens er een met een stekker. Ze zijn dus volledig elektrisch of het gaat om plug-inhybrides, auto’s met zowel een elektro- als verbrandingsmotor.’ Die laatste zijn zeer populair bij bedrijfswagenbestuurders. Bij veel leasingmaatschappijen en automerken is de plug-inhybride meer in trek dan benzines, diesels en elektrische varianten.
Fiscaal voordeel valt weg
Maar de hybride verliest volgend jaar een aanzienlijk deel van zijn fiscale voordelen. Op 1 januari wordt de aftrekbaarheid van de benzine- en dieselkosten van plug-inhybrides gehalveerd tot 50 procent. Dat moet bestuurders en bedrijven ertoe aanzetten zo veel mogelijk elektrisch te rijden. De stroom blijft wel volledig aftrekbaar.
Ingrijpender is de stijging van de CO2-solidariteitsbijdrage van plug-inhybrides die vanaf 1 juli worden ingeschreven, terwijl de fiscale aftrekbaarheid zakt. Het zijn de eerste maatregelen van de vergroening van de bedrijfswagenfiscaliteit onder minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).
Tegen 2026 volledig electrisch
De hervorming leidt er uiteindelijk toe dat tegen 2026 alleen nog emissieloze bedrijfswagens een fiscaal voordeel genieten. Bedrijven blijken daar niet op te wachten om hun vloot te elektrificeren. Veel bedrijven slaan de hybride als tussenstap helemaal over en schakelen meteen volledig over op een elektrische vloot. Het wegvallen van de plug-inhybrides zal volgens Van Gool meer dan gecompenseerd worden door de groei in elektrische auto’s. ‘Veel bedrijven slaan de hybride als tussenstap helemaal over en schakelen meteen volledig over op een elektrische vloot’, zegt Michel Martens, het hoofd van het studiebureau van de autosectorfederatie Febiac. Wel is de verwachting dat de komende maanden nog een run op plug-inhybrides ontstaat. ‘We verwachten nog veel bestelbonnen voor hybrides in de eerste helft van volgend jaar’, klinkt het bij D’Ieteren, de importeur van Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Skoda. Het aanbod aan plug-inhybride auto’s is ook nog altijd aanzienlijk groter dan dat aan volledig elektrische modellen.
Besteldatum voor fiscale regime
Bedrijfswagens houden het fiscale regime waaronder ze vielen op het moment van bestelling. Dat is een meevaller voor veel bestuurders, omdat de levertijden voor zowel hybrides als elektrische auto’s door de hoge vraag en aanhoudende chiptekorten nog altijd zeer lang zijn. Op de populairste modellen is het vaak meer dan een jaar wachten. Het zal dus nog even duren voor al die bestelde elektrische bedrijfswagens daadwerkelijk op de weg verschijnen. De vergroening van het bedrijfswagenpark staat in schril contrast met de markt voor particulieren. Daar schrikt de aanzienlijk hogere aanschafprijs van een elektrische auto nog veel mensen af. In de bedrijfswagenmarkt speelt dat minder, omdat die kijkt naar de totale kosten, inclusief restwaarde, onderhoud en energiekosten. Die laatste twee zijn bij elektrische auto’s doorgaans lager dan bij auto’s met een verbrandingsmotor.