Van 7 tot 12 juni stellen meer dan 50 fabrikanten hun showrooms open voor klanten tijdens de allereerste editie van de Belgian Furniture Days. Een initiatief van Fedustria dat er gekomen is op vraag van de bedrijven en meteen aansluit op IMM Keulen, zodat ook internationale bezoekers de doorsteek naar Vlaanderen kunnen maken. Kevin Snyders, directeur Belgofurn bij Fedustria, geeft tekst en uitleg bij het nieuwe initiatief.
Waarom lanceren jullie de Belgian Furniture Days?
Kevin: ‘Het initiatief is er echt gekomen op vraag van de bedrijven. Iedereen weet dat er door corona weinig beurzen waren en dat fabrikanten in die periode hun showooms opgefrist hebben. Vaak gingen daar serieuze investeringen mee gepaard. Beurzen vandaag zijn er opnieuw, maar in je eigen showroom kan je wel al je producten tonen en kan je met je klanten veel meer in de diepte werken. Aan de buyers-kant horen we dan weer dat het moeilijk is om al die diverse showrooms op diverse ogenblikken te gaan bezoeken. Dus dachten we aan clusteren.’
Een aanval op beurzen?
Kevin: ‘Geenszins. We hebben goede contacten met Meubelbeurs Brussel en hebben dit project ook afgetoetst met Glenn en zijn team. Ik denk dat de toekomst een én-én-verhaal is. Wij willen echt geen beurzen gaan nabootsen. Maar het is voor iedereen een new way of life. We moeten ons allemaal een beetje heruitvinden.’
Jullie rekenen ook op buitenlandse klanten?
Kevin: ‘Absoluut. Retailers, (interieur)-architecten… Voor de meeste Belgische fabrikanten zijn de belangrijkste afzetmarkten België, Nederland en Frankrijk. Ik kan me inbeelden dat ook buitenlandse klanten wel eens naar België willen afzakken, misschien zelfs nadat ze IMM Keulen aangedaan hebben. We moeten bovendien onze gastronomie en cultuur uitspelen.’
Hebben jullie adressen uitgewisseld en gecentraliseerd?
Kevin: ‘Neen, we hebben aan wie meedoet een mediakit geleverd, met banners en logo’s zodat er echt sprake is van een gemeenschappelijke look & feel. Er is ook een centrale website waar je alle info over het event vindt, inclusief alle deelnemers. Maar de uitnodigingen naar winkeliers en architecten vertrekken van de bedrijven zelf. Wij gaan natuurlijk verder promotie voeren via onze kanalen, met extra info over goede restaurants en culturele events, zodat het een echte experience trip kan worden. Maar het gebeuren moet ook gaan leven door de fabrikanten zelf. Zij zijn het belangrijkste promo-kanaal.’
Dit is duidelijk geen one of a kind event?
Kevin: ‘Het is de bedoeling om dit op jaarlijkse basis te organiseren. We hebben bewust voor het voorjaar gekozen omdat we zeker niet in het vaarwater van Meubelbeurs Brussel wilden komen. Dat het event zes dagen beslaat, wil ook zeggen dat we iedereen de kans willen geven om af te komen.’
Is juni wel een goed moment, zo net voor het verlof?
Kevin: ‘We hebben die data in overleg genomen en in juni zijn de meeste beurzen al achter de rug. Nogmaals: we sluiten netjes aan bij Keulen.’
Mochten alle Belgische fabrikanten meedoen?
Kevin: ‘In eerste instantie doen we dit voor de Fedustria-leden, maar eigenlijk mag iedereen meedoen. We stellen ons niet exclusief op. We weten ook dat eind maart de Flemish Furniture Designer Days plaats vinden en dat er een pak Antwerpse fabrikanten zich ook geclusterd hebben in Antwerp Design & Deco Valley (ADDV), al jaren zelfs, maar we willen met niemand in concurrentie treden. De meerderheid van de Antwerpse fabrikanten doet zelfs mee met ons initiatief, de open dagen van ADDV vallen trouwens samen met die van ons. Ik geloof in samenwerking, in synergie, in kruisbestuiving. En het is de rol van Fedustria om dit te faciliteren.’