Wie zijn jullie eindklanten?
Femke: ‘Klanten zijn het vaakst tussen de 25 en de 50 jaar, wat weer niet betekent dat we het afbakenen of zo. Het gaat van young professionals tot jonge stelletjes die gaan samenwonen of met kleine kinderen in huis zitten. Een heel verschillend publiek.’
Jullie werken met diverse designers samen?
Femke: ‘Ons in-house team ontwikkelt uiteraard veel zelf, maar we werken graag samen met designers. Zowel Nederlanders als Belgen trouwen. We krijgen dagelijks voorstellen binnen, maar we schrijven zelf vaak designbriefings uit, waarop ingepikt kan worden door ontwerpers. We werken twee jaar vooruit, dus soms zitten we gewoon vol qua productie, anderzijds kunnen we nu en dan eens aan cherry picking doen.’
Hoe is de job voor u veranderd op die net geen tien jaar?
Femke: ‘Omdat we met meer mensen zijn en fors gegroeid zijn als bedrijf, is mijn rol geëvolueerd en wordt er meer van me gevraagd. We hebben nu 70 mensen in dienst, daar zitten ook onze medewerkers in de winkels bij. Ik heb een managementteam naast me waar ik heel erg blij mee ben. En we hebben 80 resellers in meer dan 20 landen plus de zakelijke markt. Ik ben wel heel ambitieus en blij dat ik een te gek team heb. Met veel vrouwen trouwens.’
Hoe verhouden de percentages zich?
Femke: ’40 procent van de omzet gaat naar resellers en zakelijke markt, eigen winkels en onze webshop zijn goed voor 60 procent. Het onlineverhaal zien we alleen maar toenemen post-pandemie. Vorig jaar zijn we extreem gegroeid. Dit jaar verwachten we ook weer een groei van 20 procent, en dat in een krimpende markt.’
Waaraan wijdt u dit fors succes?
Femke: ‘We hebben vorig jaar twee winkels geopend, in Gent en in Rotterdam, die uiteraard bijdragen aan de naamsbekendheid van het merk. We hebben fors geïnvesteerd in het merk, de juiste pers aangeschreven, influencers erbij gehaald. FEST is gewoon een sterk merk geworden.’
Plannen jullie nog nieuwe winkels?
Femke: ‘We gaan het voorlopig hierbij houden, al staat Duitsland hoog op de wishlist. Maar als zich een mooi pand aandient…. We kenden het pand in Brussel ook al jaren en hielden het in het oog, nog voor het te huur stond. Je weet dus maar nooit.’
www.festamsterdam.com