In de Duitstalige landen is Hefel een grote speler. Het merk van kwalitatief hoogwaardig beddengoed (denk donsdekens, kussens, matrasbeschermers en toppers, bedlinnen) bestaat sinds 1907 en is als familiebedrijf aan de vierde generatie toe. Hoofdkantoor zit in Oostenrijk, waar ook de twee fabrieken gevestigd zijn. Het ‘made in Austria’ verhaal moet de komende jaren ook in ons land weerklank vinden. Daarom is Mark Fabry aangetrokken als sales agent voor België en Luxemburg. We stelden hem alvast enkele vragen.
Wat is uw plan van aanpak?
‘Ik wil Hefel hier in de markt zetten via de zelfstandige meubel- en slaapwinkels. Ik besef dat ik van nul begin omdat Hefel hier als merk niet bekend is. Maar de troeven van het bedrijf zijn groot. Zelf heb ik twintig jaar lang in hetzelfde segment gewerkt, dus ik ken de markt erg goed. Vroeger deed ik enkel Vlaanderen, nu komt daar de rest van België en Luxemburg bij. Het is natuurlijk een markt waar veel vissen in dezelfde vijver zitten, maar ik ga ervoor.’
Wat is er zo bijzonder aan Hefel?
‘Het feit dat alles in de eigen ateliers in Oostenrijk gemaakt wordt, is een enorme troef. De kwaliteitscontrole is enorm. En dan is er innovatie, op zowat alle vlakken. Hefel is bijvoorbeeld een pionier in het gebruik van Tencel, een natuurlijke kunstvezel die een volwaardig alternatief biedt voor katoen, een weefsel dat erg veel water nodig heeft om gemaakt te worden. Maar er worden bijvoorbeeld ook dekbedden vervaardigd op basis van maïs, bio-hennep, grenen houtvlokken, dennenschilfers, die laatste zijn erg bevorderlijk voor de ademhaling en absoluut anti-stress. Er wordt erg veel op maat gemaakt, alles is per stuk verkrijgbaar en de marges zijn goed. Als familiebedrijf is Hefel een enorme kracht. Ik krijg echt alle tools in handen om het bedrijf hier bekend te maken.’
Hoe ervaart u de eerste weken in de job?
‘Ik heb al verschillende winkeliers bezocht en de eerste bestellingen zijn binnen, maar het is moeilijk om in deze tijden afspraken te maken. Iedereen is heel druk bezig en velen vragen zich af of 2021 even goed zal zijn als 2020. Ik ben van plan om de klanten regelmatig te bezoeken en een echte partnerrelatie te ontwikkelen. Service is bij mij geen loos begrip.’