Niet bij supermarkten, maar bij doe-het-zelfzaken en interieurwinkels zullen de prijzen het meest stijgen, zegt econoom Wim Van Edom van Comeos in De Standaard.
‘De prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers krijgen veel aandacht, maar we denken niet de inflatie het hardst zal toeslaan in de supermarkt’, zegt Wim Van Edom, econoom bij Comeos. Tussen 2013 en eind 2021 stegen de voedingsprijzen maar met 8 procent. Al waren er wel periodes dat bepaalde categorieën flink wat duurder werden.
In 2007 werden bijvoorbeeld alle producten op basis van oliën abrupt veel duurder, omdat plantaardige olie toen in prijs verdrievoudigde. Ook nu zitten de prijzen van oliën in de lift. De prijs van aluminium, dat als verpakkingsmateriaal wordt gebruikt, piekte in oktober, maar daalt alweer.
‘Dat maakt het moeilijk aan de onderhandelingstafel tussen supermarkten en producenten. Je sluit nu jaarcontracten af maar je weet niet hoe de prijzen zullen evolueren’, zegt Van Edom.
Tussen Albert Heijn en Nestlé woedt momenteel een prijzenslag. Albert Heijn beschuldigt Nestlé ervan de prijzen tot 20 procent te willen verhogen maar Nestlé ontkent dat. Ook Colruyt clashte al met producenten. ‘De supermarkten hebben een operationele marge van ongeveer 3 procent, Nestlé heeft een marge van 17 procent. Marge is macht’, zegt Van Edom.
Toch verwacht hij dat de grootste problemen zich voordoen bij producten met een langere productie- en leveringscyclus. Bijvoorbeeld omdat het duurzame consumptiegoederen zijn die in Azië worden gemaakt en via havens en containervaart in Europa moeten geraken, terwijl de aanvoerlijnen nog altijd verstoord zijn.
De prijs van hout is met 60 procent gestegen
Ook de fabrieksprijzen stijgen fors, met 40 procent en meer. ‘Dat moet nog doorgerekend worden.’ Ook basismaterialen zijn veel duurder geworden. De prijs van hout is met 60 procent gestegen. ‘Tot nu toe werd de inflatie aangewakkerd door de stijgende energieprijzen, maar nu ziet het ernaar uit dat tweederonde-effecten, industriële inflatie en problemen met de aanvoer de belangrijkste bron van prijsstijgingen worden’, zegt Van Edom.
Niet transparant
‘Er zijn veel onzekerheden wat 2022 betreft, maar we gaan ervan uit dat de inflatie vooral merkbaar zal zijn bij doe-het-zelf¬waren, interieurartikelen en tuinmeubelen.’ In december 2021 stegen de prijzen van interieur-artikelen al met 3,3 procent en die van doe-het-zelfproducten met 2,3 procent, terwijl voeding en dranken 1,2 procent duurder werden.
Dat voedingsproducenten enorme prijsstijgingen doorduwen, vindt Van Edom niet kunnen. ‘Ze zijn niet transparant over waarom ze dat doen. In welke mate proberen producenten hun marge te verhogen? Men kan niet verwachten dat de retail een heel jaar hogere prijzen zal betalen.’