Meubelen en decoratieve voorwerpen behoren tot de goederen die consumenten regelmatig kopen. Die transacties kunnen vlot verlopen, maar kunnen ook leiden tot geschillen met de ondernemingen. In 2020 was deze sector opnieuw de op één na sterkst vertegenwoordigde in de dossiers van de Consumentenombudsdienst.
Hoewel de klachten van de consumenten uiteenlopen, brengen zij steeds terugkerende problemen aan het licht. Deze omvatten onder meer te late levering of niet-levering, ontbrekende of gebrekkige onderdelen, te late terugbetalingen of de onmogelijkheid om snel en doeltreffend met de onderneming te communiceren.
Natuurlijk zijn niet alle klachten gegrond en kunnen niet alle geschillen worden vermeden. Maar naleving van de wet helpt veel van die problemen te voorkomen en op te lossen, en is van cruciaal belang voor het imago van de ondernemingen. Het is daarom van essentieel belang een duidelijk
onderscheid te maken tussen wat wettelijk is en wat niet, vooral omdat er sancties staan op een overtreding. Het gaat o.a. om prijzen, verminderingen, informatieplicht, onrechtmatige bedingingen, levertermijnen…
Het verslag vindt u op https://consumentenombudsdienst.be/nl/downloads/jaarverslag-cod-2020
De richtlijnen reserveert Navem voor haar leden en zullen opgenomen worden in de nieuwe verkoopvoorwaarden. Interesse? Stuur een mail naar tom@navem.be