ixina kan mooie omzetcijfers voorleggen van de voorbije twee jaar en blijft investeren. Dit jaar openen er nog drie nieuwe winkels, naast een verhoogde virtuele ervaring waarbij het digitale traject bij het kiezen van een keuken fors wordt uitgebreid.
De bourgondische Belg vertoeft graag in de keuken en corona gaf deze joie de vivre de laatste jaren een extra duwtje in de rug: de keukenbusiness breekt records. En daar valt ons oog voor kwaliteit voor te bedanken, zegt keukenspecialist ixina. Meer dan geld nutteloos op een spaarboekje te laten staan, wordt er geïnvesteerd in de eigen woning om zo meerwaarde te creëren. Hiervoor worden kosten noch moeite gespaard: de grootste keukenverkoper van het land zag de verkoop boomen als nooit tevoren en merkt dat ook de hang naar luxeafwerking in België hoger ligt dan in de buurlanden.
Zowel in 2020 als in 2021 kon ixina topverkopen noteren. Hoewel de omzet de afgelopen jaren gemiddeld al steeg met zo’n 5 à 6 procent, tekende 2021 zich toch duidelijk af als topjaar met een omzetboost van ongeveer +27 procent. Hierdoor bevestigt ixina haar positie als marktleider, met een marktaandeel van om en bij de 20 procent (waarde) en met meer dan 25.000 verkochte keukens per jaar*. De Belg had vorig jaar duidelijk zin in verandering van spijs. Gemiddeld kopen consumenten 3 tot 4 keer een nieuwe keuken aan in hun leven. Dat zovelen van hen dit de afgelopen 24 maanden deden, is op z’n minst opmerkelijk te noemen.
De shift naar de keuken werd geleidelijk ingezet. ‘Waar de Belgische consument bij het uitbreken van de coronacrisis in het voorjaar van 2020 zich eerst massaal op tuinmeubilair en -inrichting stortte, verlegde deze focus zich meer naar binnen toen het kouder begon te worden en we – soms letterlijk – tegen de limieten van onze eigen woning begonnen aan te lopen.’ Aan het woord is Willem Stox, CEO van ixina België. ‘We vermoeden dat veel mensen toen hun jarenlang getwijfel of uitgestelde plannen eindelijk omzetten in een concrete aankoop. De bedragen die aan deze nieuwe keukens worden gespendeerd, gaan ook steeds meer de hoogte in. De gemiddelde Belg is trots op z’n huis en laat dit graag aan vrienden en familie zien: een mooie open keuken met ruim keukeneiland, de nieuwste toestellen zichtbaar vanuit de eetkamer, etcetera.’ Zo geeft de doorsnee Belg net geen € 7.000 uit aan zijn keuken, een bedrag dat jaarlijks blijft toenemen met zo’n 7 procent. De Vlaming spendeert bij ixina gemiddeld 10 à 15 meer aan zijn keuken dan zijn zuiderburen. ‘Het verschil zit voornamelijk in de keuze voor nog kwalitatievere werkbladen en de high-end toestellen die in de keuken worden geïnstalleerd’, vertelt Stox. Hij merkt lokale verschillen, maar tegelijk ook eenzelfde inspirerende resultaat op: ‘Vlamingen gaan doorgaans voor de iets luxueuzere uitvoering, maar zowel Vlamingen als Walen willen een praktisch en toch sfeervol zenuwcentrum van het huis.’
Daarnaast valt de impact van een beurs als Batibouw niet te onderschatten. Stox: ‘Onze buurlanden kennen dit soort beurzen niet. Jaarlijks komen wij in ons land in contact met een ruim aanbod van alle mogelijkheden en afwerkingen. Zo hebben we geleerd ons huis en interieur te koesteren en hoogwaardig aan te pakken en af te werken.’ Open keukens blijken in België inderdaad al minstens 10 jaar een trend te zijn, terwijl dit nu pas stilaan door onze buurlanden wordt opgepikt.
Deze open keuken moet nu bovendien ook steeds meer verschillende functies gaan invullen: het is een verlengde van onze leefruimte, en zelfs van ons kantoor geworden. Het is de plek waar we blijven hangen met vrienden, waar de kinderen hun huiswerk maken en van waaruit we inbellen in onze online vergadering. Het lijkt dan ook maar logisch dat voor zo’n kloppend hart van het huis investeringen mogen worden gemaakt.
Wordt ook 2022 een grand cru jaar zoals de voorbij twee jaar? ‘Het zal ongetwijfeld minder vaart lopen’, gaat de CEO verder, ‘maar het consumentenvertrouwen is het laatste decennium nooit hoger geweest en dat is een positief teken’. Comeos (de Belgische Federatie van handel en diensten) verwacht in 2022 een stijging van het BBP van 3,1 procent, een stevig signaal dat de markt blijft aantrekken. Toch komen er enkele spelbrekers om het hoekje piepen: ‘zoals de hoge energieprijzen en de stijgende prijzen van grondstoffen, materialen en toestellen’, vertelt Stox. ‘We verwachten evenwel niet dat die de investeringsdrang van de Belg de kop zullen indrukken. Het blijft de aard van het beestje. Maar toch zijn er een aantal moeilijk in te schatten factoren zoals het feit dat reizen weer makkelijker wordt, de hoge inflatie en vooral de gevolgen van de oorlog in Oekraïne’.
*Bron: Belgische Franchise Federatie, Schatting Belgische keukenmarkt : 1.000.000.000 EUR waarvan 145.000 keukens/jaar
Over ixina
ixina, Belgische marktleider van uitgeruste keukens, telt meer dan 50 winkels in België en Luxemburg. Het bedrijf heeft als missie om samen met de klant zijn/haar wildste keukendromen waar te maken. Om dit te verwezenlijken doen ze beroep op gediplomeerde interieurontwerpers en ambachtelijke keukenplaatsers. Het winkelaanbod reikt van keukenmeubels en -fronten tot keukenaccessoires en -decoratie. In 2021 vierde de keukenspecialist haar vijftigste verjaardag en werd de retailer verkozen tot beste winkelketen van België in de categorie keukens en badkamers.