We stellen u graag de 3de sprekers voor het Navem meubelcongres op 14/12 te Mechelen.
Bio:
Klaus Lommatzsch ademt marketing en communicatie. Hij was één van de managing partners en CEO van Duval Guillaume en sinds 2014 is hij founding partner van Duval Union, een ecosysteem van ervaren marketing agencies en technology start-ups dat erop gericht is bedrijven te helpen in elk domein van marketing.
Inge van Belle is gepassioneerd door communicatie en employee engagement. Na een carrière bij het Telindus werd ze co-founder van Herculean Alliance dat al in tien landen engagement projecten organiseerde. Inge is de initiatiefneemster van de Employee Engagement Awards. Ze richtte eveneens de Pink Ladies Games op en maakt zo haar missie waar om bij te dragen tot de SDG’s van de Verenigde Naties.
Gaan spreken over: Employee Engagement, marketinginzichten voor een sterker hr-beleid.
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
Inge en Klaus: ‘Toch wel. Een van de belangrijkste zaken die we geleerd hebben tijdens deze lange pandemie, is dat het nog belangrijker is dan ooit om de connectie met je medewerkers te koesteren. Niet alleen tussen de organisatie en de medewerker, maar ook tussen de medewerkers onderling. We hebben als mens allemaal nood aan samenwerken. Daarom moet het niet fulltime op kantoor zijn, maar wel op zeer geregelde tijdstippen. Het draagt bij tot ons persoonlijke geluk, het is goed voor ons welzijn, en het zorgt voor innovatie. Hybride werken, met een combinatie tussen werken op afstand en op kantoor is here to stay. Welke de beste combinatie is voor jouw team of jouw organisatie, is heel afhankelijk van de aard van het werk, grootte van het bedrijf, enz. Daar is geen vaste regel op vast te plakken. Daar pleeg je best overleg over met je medewerkers, met de boodschap dat de regelingen onderhevig kunnen zijn aan veranderingen. Maar het is wel belangrijk om duidelijkheid te scheppen.’
Waar liggen jullie wakker van?
Inge en Klaus: ‘Van de zoektocht naar talent. De zogenaamde War on Talent. Deze is nu pas echt in alle hevigheid losgebarsten. Hoe vind je de juiste mensen voor je organisatie en hoe kan je ervoor zorgen dat ze loyaal blijven? Tijdens de pandemie hebben mensen de tijd gehad om na te denken over hun leven en de balans tussen werk en privé. Veel medewerkers vertrekken nu, omwille van verschillende factoren: betere voorwaarden, meer flexibiliteit, duidelijkere bedrijfsmissie, enz. In de VS zijn nu al duizenden medewerkers van job aan het veranderen. En het is slechts een kwestie van maanden vooraleer dit ook in ons land gebeurt. De bedrijven die nu inzetten op medewerkersbetrokkenheid en hun visie en waarden duidelijk aan de man kunnen brengen, zullen een enorm competitief voordeel hebben. Dat toont aan waarom employee engagement een vitaal onderdeel moet zijn van elk businessmodel.’
Leg eens een van jullie buzzwoorden uit.
Inge en Klaus: ‘Het woord ‘Employee engagement’ dook voor het eerst op in de jaren 1990, in een studie van de Amerikaanse professor William Kahn. Hij gaf de volgende definitie: er is sprake van employee engagement als mensen zich fysiek, emotioneel en mentaal betrokken voelen bij hun werk. Het gaat over die extra kilometer die mensen willen lopen om hun job goed te doen. Cijfers staven dat: Volgens een studie van Harter en collega’s kunnen organisaties met meer geëngageerde medewerkers 51% hogere productiviteit optekenen. Bedrijven met heel betrokken werknemers bereiken het dubbel van het jaarlijkse netto-inkomen van bedrijven die achterlopen qua engagement. Zeer betrokken medewerkers zijn ook minder afwezig: gemiddeld 3,5 dagen per jaar. Een ander cijfer dat sterk binnenkomt: Maar liefst 87% van de medewerkers voelt zich niet geëngageerd ten aanzien van zijn werkgever. En dat heeft een impact op de klantenservice. Over het algemeen zijn medewerkers tevreden over hun job en houden ze van het contact met hun directe collega’s. Maar ze voelen zich niet betrokken waar het bedrijf voor staat.’
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
Inge en Klaus: ‘Retailers met een sterke medewerkerscultuur trekken nog steeds veel cliënteel. Een betrokken medewerker in een shop zal intrinsiek zijn uiterste best doen voor je klant. Het persoonlijke contact, de face to face adviesverlening, zeker in de meubelsector, maken het verschil en verhogen de klanttevredenheid drastisch. Dat leidt dan weer tot groei.’
Wat moet de CEO van vandaag nooit meer doen?
Inge en Klaus: ‘Werken vanuit management by fear. Jammer genoeg komen we nog steeds bedrijven tegen waar de angst voor de hiërarchie sterk aanwezig is, vooral over onze landsgrenzen heen. Waar mensen denken in termen van “Wat gaat mijn baas hiervan vinden?” in plaats van voor zichzelf te denken. Die angst om uit de gratie te vallen wordt één op één doorvertaald naar de lagere échelons waar onmogelijke eisen aan gesteld worden. “De vis rot vanaf de kop” wordt op die manier werkelijkheid en de cultuur is er één waar angst zegeviert. Het hoeft wellicht geen betoog dat angst verlammend werkt en dat dit weinig bevorderlijk is voor succes. Als deze bedrijven al overleven komt het dikwijls doordat ze er warmpjes inzitten en beursgenoteerd zijn of een monopoliepositie bekleden.’
Van wie hebben jullie ooit goede raad gekregen?
Inge en Klaus: ‘Allebei komen we uit een heel sterke bedrijfscultuur. Daar hebben we geleerd om bij recrutering niet enkel te kijken naar de beste kandidaat op papier. Daar waren onze mentors cruciaal in (bij Telindus was dat stichter John Cordier en bij Duval Guillaume Guillaume Vanderstichelen en André Duval). Zij leerden ons om vooral te kijken naar de mens zelf en of deze zou passen in de cultuur. John Cordier installeerde al in de jaren tachtig een bar op kantoor, waar mensen samenkwamen op vrijdagavond om samen iets te blijven drinken. De vele feestjes waren eveneens legendarisch. Zo leerden we pas echt de mensen kennen. Bij DG stelden we bij recrutering de vraag: Zou die persoon in ons skiteam passen? Met andere woorden: ben je bereid om met die persoon 8 uur in de wagen te zitten op weg naar de Alpen? Was het antwoord neen, dan werd die persoon niet aangeworven. Dat was onze manier om ervoor te zorgen dat ons team mensen aantrok met een gelijkaardig DNA. Uiteraard met het oog op diversiteit.’
Tip voor een goed boek?
Inge en Klaus: ‘Het boek ”Start with Why” van Simon Sinek. Een must voor elke bedrijfsleider en tegelijk de perfecte illustratie van waarom klanten en medewerkers kiezen voor jouw bedrijf.’
boek.employeeengagement.be
Wenst u partner te worden, contacteer dan tom@navem.be op 0032 (2) 478 48 57