Klanten van interieurspecialist Master Meubel doen voortaan beroep op de Master App bij hun bezoek aan de Turnhoutse toonzaal. Die geeft gebruikers de mogelijkheid informatie over producten te zoeken en educatieve games te spelen. De app kadert binnen de brede ambitie van de Master Group om meer beleving en educatie aan haar klanten te bieden.
‘De meubelsector is nog altijd heel conservatief.’ Niet onze woorden, wel die van retailexpert Els Breugelmans recent op Radio 1. Zij legde het verband met de online afwezigheid en het gebrek aan online creativiteit bij meubelzaken. De Master Group was echter al lang voor deze wake-up call op de trein van digitale innovatie gesprongen.
‘Het bezoek aan baanwinkels is al een tijdlang aan het dalen’, stelde Goele Vermeeren, zaakvoerder van de Master Group, vast. ‘Ook de coronacrisis, de opeenvolgende lockdowns en de alsmaar veranderende maatregelen hebben daarbij niet geholpen. Om het gedroomde interieur van een klant te realiseren, is een-op-een-contact echter essentieel.’
Daarnaast zet de Master Group, die naast Master Meubel in Turnhout wordt gevormd door Vitra Partner Store Antwerp en Espoo in Antwerpen, sterk in op educatie. ‘We willen de kennis over meubeldesign bij het grote publiek verruimen. Daarvoor geven we regelmatig workshops en lezingen in onze toonzaal en brengen we jaarlijks een magazine uit.
Shopping assistent en game platform
De gloednieuwe Master App biedt klanten verschillende mogelijkheden. ‘Door een prijskaartje te scannen, krijg je meer foto’s, technische informatie en de prijs van onze producten te zien’, legt Goele uit. ‘Je kan je zoekgeschiedenis bijhouden en een wishlist aanmaken en doorsturen. Zo combineer je fysiek shoppen met het gemak van een digitale app.’
Er is ook een avontuurlijk element. ‘We hebben verschillende games ontwikkeld. Zo leren bezoekers spelenderwijs meer over de producten in onze toonzaal, over de meesters van het hedendaags design en over de architectuur van ons gebouw. Ook voor kinderen is er een quiz op maat. Het bezoek wordt op die manier zowel voor hen als hun (groot)ouders aangenamer.’
Maandelijks prijzen
Klanten scoren tijdens het spelen punten op zowel de vragen die ze beantwoorden als de tijd waarin ze die oplossen. Maandelijks worden de winnaars van de bijhorende designprijzen bekend gemaakt. ‘Er zijn verschillende games zodat je elke keer je inlogt een andere opgave krijgt. Uiteraard zijn er op termijn nog uitbreidingen mogelijk.’
De Master App werd ontwikkeld door Kuubix, het IT-bedrijf van Goele Vermeeren. De toepassing kan nu gedownload worden in de App Store en de Google Play Store.