Het Navem meubelcongres vindt op 5 december 2023 plaats op een nieuwe locatie: NOA Outdoor. Een locatie met heel wat beleving en netwerkmogelijkheden.
Thema dit jaar is: wat wordt het morgen?
Het zoeken naar en bieden van oplossingen voor retailers in turbulente tijden.
We willen zoveel mogelijk retailers uit de branche mobiliseren en rekenen daarvoor op uw steun.
Kortste bio:
Els Breugelmans is Gewoon Hoogleraar marketing aan KU Leuven, campus Antwerpen. Haar wetenschappelijk onderzoek situeert zich in het domein van retailing & e-commerce. Ze gebruikt econometrische en statistische modellen om te onderzoeken hoe consumentengedrag en bedrijfsresultaten beïnvloed worden door marketing beslissingen en externe factoren. Haar werk werd gepubliceerd in hoogstaande academische tijdschriften zoals Journal of Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of Marketing Research & Journal of Retailing. Ze wordt ook vaak gecontacteerd door de media om te reflecteren op de recente evoluties en trends in retail.
Wordt geïnterviewd over:
De rol die de fysieke winkel heeft in de meubelsector en hoe online mogelijkheden geïntegreerd kunnen worden in het verdienmodel van meubelzaken.
Hoe zou u uzelf omschrijven?
‘Wetenschappelijk onderzoeker, die op zoek gaat naar de win-win met een focus op bedrijfsrelevante vraagstukken die in de academische literatuur (nog) niet beantwoord worden.’
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
‘Vanuit mijn job krijg ik continue nieuwe inzichten, door het onderzoek dat ik zelf doe, maar even vaak door het lezen van onderzoek dat door mijn collega’s uitgevoerd wordt.’
Wat houdt u momenteel bezig?
‘Ik heb momenteel een sabbatical (een periode waar ik vrijgesteld word van mijn onderwijsopdracht en andere administratieve verplichtingen). Daardoor kan ik mij bijna voltijds bezig houden met wetenschappelijk onderzoek. Het is fantastisch om mij zo goed als voltijds te storten op onderzoek. Ik hoop dat ik verschillende van mijn academische papers kan afwerken.’
Waar ligt u van wakker?
‘Ik ben een goede slaper en lig niet van veel wakker. Het gebeurt af en toe dat één van mijn kinderen voor een meer onrustige nacht zorgt, maar gelukkig is dat heel sporadisch.’
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
‘Omnichannel = denk vanuit je klant, plaats je zelf in de schoenen van je klant
Customer journey = klantenreis, doorloop alle stappen die de klant neemt tijdens zijn/haar aankooptraject’
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
‘Denk niet vanuit de producten die je verkoopt, maar wel vanuit de klant. Laat die focus je helpen om te bepalen hoe kanalen ingezet kunnen worden. Denk niet in het nu maar wel in de toekomst. Stilstaan is achteruitgaan.’
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
‘Er is zonder twijfel een belangrijke rol voor fysieke winkels in de toekomst, zonder enkele twijfel. Maar, die toekomstige rol zal er helemaal anders uit zien dan we gewoon waren. Een fysieke winkel is geen plaats waar transacties gebeuren en louter producten verkocht worden.’
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
‘Te veel focus op het nu, te weinig bezig zijn met de lange termijn. Kleine trends van vandaag zijn misschien wel de grote disrupties van de toekomst. Vermijd een korte termijn focus zodat je de juiste koers kan bepalen voor succes op lange termijn.’
Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?
‘Van mijn vader tijdens een moment waar iets niet was gelopen zoals gewenst. Zijn raad was dat die mislukking misschien wel het beste was dat me kon overkomen en dat ik op termijn meer leerpunten en opportuniteiten zou zien. Hij had gelijk!’
Tip een goed boek?
Tijdens mijn vakantie las ik
NOA
OUTDOOR LIVING EXPERIENCE IN EEN UNIEK INSPIRATIEPARK