Vandaag is Black Friday, maandag Cyber Monday. Navem deed een rondvraag bij haar achterban. De meningen zijn verdeeld, we verzamelen hier een paar quotes.
Contra
‘Neen, het vraagt een te grote inspanning voor 1 dag.’
‘Wij doen hier niet aan mee. Waarom: wel, er zijn het ganse jaar door acties, solden, pre-solden, BTW laten vallen en andere benamingen om de prijzen te drukken. Er zijn andere manieren om goed zaken te doen, en winst te maken.’
‘Waarom zou een klant bij een aankoop op vrijdag minder betalen dan op donderdag of zaterdag ?
‘Heeft men überhaupt al eens nagedacht over de carbon footprint? Is dit dan duurzaam en heeft dit nog iets te maken met MVO of heeft men nagedacht over een mogelijke erosie van marges? Het gaat om een verschuiving van het aankoopmoment? Zijn dit wel deals of is de marge artificieel?’
‘Wij als retailer niet, maar sommige van onze ‘merken’ wel dus onrechtstreeks zijn we verplicht. Er is nu al een overtal aan promoties en in een promotie voor duurzame hoogwaardige producten voor (in principe) één dag geloof ik niet. Ik weet ook dat de meesten dat een week, tot soms een maand rekken, maar ik ben absoluut tegen.’
‘Wij doen bewust NIET mee. Men kan als speciaalzaak betere dingen aanbieden aan de consument, dan alleen maar een actie-prijs ( die bij velen trouwens al bijna loopt van januari tot december… ).’
Pro
‘Wij doen mee met Black Friday en Cyber Monday om minder roterende stocks aan te zwengelen en cijfer te maken.’
‘Jazeker, maar enkel met leveranciers die een nationale campagne hebben, zelf niet actief. Het wordt in andere sectoren wel overweldigend.’
‘Het genereert een grote verkoop op enkele dagen tijd die je anders mist tot aan de solden. Er zijn wel grote acties nodig om te lokken.’
‘Jazeker, we proberen het momentum echt te pakken. We hebben nog een paar toonzaalmodellen die weg moeten.’
‘We geven 30% op selectie toonzaalmodellen. Je kan er niet meer rond en er zijn altijd modellen die we willen uitverkopen en anders wachten ze tot de solden’
‘Commercieel gezien beter om hieraan mee te doen (voorlopig toch nog).’
Black Friday
Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Er wordt met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. Heel wat winkels gaan al vroeg in de ochtend open en klanten staan vaak uren in de rij tot de winkels open gaan. Veel webshops bieden eveneens kortingen aan. Oorspronkelijk werden voornamelijk kortingen gegeven op elektronische apparaten, maar dit werd uitgebreid naar allerlei producten en diensten. Ook de kortingsperiode werd verlengd van een naar meerdere dagen.
Cyber Monday
Cyber Monday is een marketingterm en luidt de start in van de kerstverkoop bij online winkels, als antwoord op Black Friday. De term komt uit de Verenigde Staten en verwijst naar de eerste maandag na Thanksgiving Day. De dag staat bekend om extreem hoge kortingen die consumenten kunnen krijgen bij diverse winkels.
In tegenstelling tot Black Friday, als consumenten hoge kortingen kunnen verwachten in fysieke winkels, is Cyber Monday gericht op kortingen bij webwinkels. In feite worden op Black Friday echter ook op het internet op veel webwinkels en andere sites kortingen aangeboden.