Even voorstellen: de eerste spreker op het komende Navem-congres is Tim Gielen
Kortste bio:
Tim bedenkt en ontwerpt de belevingswinkels van morgen voor lokale en internationale merken. In zijn 15 jaar in én voor retail werken ontwikkelde hij een enorme passie rond de toekomst van de fysieke winkel. Die wordt volgens hem relevanter dan ooit, niet ondanks, maar dankzij de digitale revolutie.
Vandaag deelt hij die passie en kennis via de enige actieve Vlaamse retail podcast #teamretail, inspiratiereizen in binnen- en buitenland en op diverse podia via inspirerende keynotes.
Hoe zou u uzelf omschrijven?
Betrokken, nieuwsgierig, positief, enthousiast en vooral; hoofd in de wolken en voeten in de modder. Altijd op zoek naar de volgende grote golf of trend waar we als retail sector rekening mee moeten houden. Tegelijkertijd, na 10 jaar op de winkelvloer en meerdere jaren op het hoofdkantoor, weet ik dat retail elke dag een wedstrijd is. En dat de theorie en de praktijk twee verschillende werelden zijn.’
Bent u het voorbije jaar tot nieuwe inzichten gekomen?
‘Ik denk dat ik nog altijd meerdere keren per maand tot nieuwe inzichten kom. Ik heb het plezier voor veel vooruitstrevende ondernemers te mogen werken of ze in mijn podcast te mogen interviewen. Een recent inzicht is dat tijd niet alleen luxe is, maar dat je die ook kan verkopen als een luxeproduct, luister daarvoor de podcast met Cocon zou ik zeggen. Een vernieuwend concept op de grens tussen retail, beauty en hospitality.’
Wat houdt u momenteel bezig?
‘De zoektocht met klanten om met minder assortiment meer te doen in de winkels. Om zo plaats te maken voor beleving en inspiratie, zonder omzetverlies. Minder producten die meer verkopen dus.’
Waar ligt u van wakker?
‘Onrealistische deadlines of budgetten in combinatie met torenhoge verwachtingen.’
Leg eens een paar van uw buzzwoorden uit aan de leek.
‘Experiential space design’: Dat gaat erom dat je het geheel aan indrukken voor alle zintuigen ontwerpt. Dus niet alleen hoe het er uit ziet, maar ook hoe het aanvoelt, de geur die er hangt, het geluid dat speelt, de lichtbeleving… Als je alle zintuigen samen aanspreekt op een samenhangende manier laat je met je merk een diepere indruk na en blijf je langer top of mind. Dat heeft weinig met buzzwords te maken, maar met hoe ons brein werkt.
‘Omni-commerce’ oftewel je salesprocessen zo inrichten dat de klanten altijd de weg van de minste weerstand kunnen volgen van koopintentie tot aankoop. Of ze nu online, offline op social of elders hun klantenreis aanvangen.
Welk inzicht kan meteen concreet vertaald worden naar de interieursector?
‘We ontwerpen niet alleen interieur maar ook technologieconcepten. Gelijk welke technologie je inzet hoort frictie weg te nemen bij je consumenten of werknemers. Technologie die frictie toevoegt, is bij voorbaat gedoemd om te mislukken.’
Hoe kijkt u naar het voortbestaan van fysieke retail?
‘Uiterst positief, retail is in volle transitie, dat is nooit anders geweest. Als je terugkijkt in de tijd zie je dat de vorm en de rol van de fysieke winkel altijd een spiegel is geweest van wat op dat moment maatschappelijke relevant was. Met de grote trends rond verduurzaming, community, essentialism,…die vandaag in volle ontwikkeling zijn, zie ik verschillende mooie nieuwe rollen voor de winkel ontstaan.’
‘Opvallend daarbij is het belang van de mens heel centraal in die verschillende nieuwe vormen. We zijn en blijven groepsdieren, technologie mag dan disruptief zijn, ze vervangt vooralsnog niet onze biologie.’
Wat mag de ceo vandaag nooit meer doen?
‘Langer dan 1 maand uit zijn eigen winkels blijven. De echte pols van het bedrijf zit op de winkelvloer, wie daar al te lang wegblijft mist op een dag hoe dan ook de voeling met de werkelijkheid.’
Van wie heeft u ooit goede raad gekregen en waarover ging die?
‘Van een voormalige retail manager van me. Hij leerde me dat een goede verkoper meer luistert dan praat, een waardevol inzicht voor iemand die helaas nogal graag praat. En dat achter elke waarom, een diepere waarom zit. Zodra je door hebben waarom consumenten echt dit product willen kopen kom je op het emotionele niveau. Vertaald naar interieur is je koper misschien niet op zoek naar een nieuwe bank/zetel. Maar naar meer ruimte om met heel het gezin tegen elkaar te kunnen kruipen voor de vrijdagavondfilm en dus quality time met het gezin. De verkoper die dat uit het gesprek krijgt zal een pak minder moeite hebben om de klant straks te overtuigen bij hem te kopen.’
Tip een goed boek?
‘‘Never split the difference, negotiating as if your life depended on it’ van Chris Voss. Geniaal boek over onderhandelen en de menselijke psyche daarbinnen, geschreven tegen een achtergrond van internationale kidnappingen met extreem hoog losgeld. De auteur was jaren de lead negotiator op dit domein binnen de FBI. Erg bijzonder.’
Uw site: www.waveofengagement.com
Inschrijven kan op https://navem.be/inschrijving-43ste-navem-meubelcongres/
INSCHRIJVING 43ste NAVEM MEUBELCONGRES