In Europa worden jaarlijks naar schatting 60 miljoen meubels weggegooid. Omdat onze afdankertjes een betere thuis verdienen dan de afvalberg, richtten het ondernemersduo Ananda Van Doorn en Jody Klaassen samen met developer Vincent van Leeuwen drie jaar geleden het Nederlandse Reliving op, een online platform dat de verkoop en aankoop van tweedehands meubels en vintage design makkelijker en leuker maakt. Hiermee willen ze nu ook in België een mindshift teweeg brengen.
Van het welbekende tweedehands.be tot de high-end website 1stdibs: er bestaan al heel wat online platformen die het mogelijk maken om je meubels een tweede, derde of zelfs het oneindige leven te geven. Toch misten het Nederlandse trio een plek die zowel toegankelijk is voor een breed publiek van kopers en verkopers als een gecureerd, gevarieerd en inspirerend aanbod heeft. Met Reliving hopen ze deze kloof in de tweedehandsmarkt te dichten. ‘Er circuleren al zoveel mooie deco items en meubels van een hoge kwaliteit, klaar voor een nieuwe thuis. Met Reliving willen we deze stuks zo lang mogelijk in de omloop houden. In de hoop dat ze een eeuwig leven krijgen’, zegt Ananda Van Doorn, co-founder Reliving.
Verkopers kunnen heel eenvoudig via een account hun spullen te koop aanbieden, ofwel aan vaste prijs of met een startbod. Reliving screent elk item alvorens het op de website komt en zorgt dat de aangeleverde beelden overzichtelijk weergegeven worden. Wanneer een aangekocht item niet overeenkomt met de werkelijkheid, krijg je je geld terug. Dit zorgt ervoor dat kopers met een gerust hart op zoek kunnen gaan naar vintage vondsten en tweedehands design pareltjes. Na de keuze uit de verschillende verzendmethodes (zelf op te halen, thuisbezorging of postpakket) krijg je het item binnen de paar klikken in huis. De duidelijke foto’s en inspiratiebeelden geven Reliving de look and feel van het online shoppen, wat zoveel jongeren over de streep trekt. De website telt ondertussen 14.000 items en hoopt haar aanbod ook in België uit te breiden. Uiteraard helpt het door uit te leggen dat onze manier van consumeren anders kan, en vooral bewuster.