Navem voerde een enquête uit bij de retailers. Hieronder vindt u een bloemlezing van de resultaten en de meest markante opmerkingen.
‘Kijk je tevreden terug op de verkochte afgelopen periode?’
46,7% van de retailers kijkt tevreden terug, 20% absoluut niet en 28,9% gematigd.
Het overgrote deel van de retailers kijkt gematigd tot tevreden terug op de afgelopen periode.
‘Zag je meer minder bezoekers dan tijdens de vorige solden-periodes? ”
De cijfers zijn duidelijk. 51,1% zag minder bezoekers, 20% zag er meer, 28,9% heeft het over een status-quo.
‘Het gemiddelde bonbedrag lag…’
Bij 15,6% hoger. Bij 13,3% lag het zelfs tussen 15 en 30% hoger.
Bij 8,9% lager. Bij 11,1% lag het 5 en 10% lager.
‘Wat viel er op, waar vond de consument? Welk segment groeit of daalt? ”
Bedding (33,3%) deed het zeer goed, gevolgd door salons (24,4%) en toonzaalmodellen (20%)
Een quotes:
‘Eerder moeilijk om het duurdere segment te verkopen.’
‘Nog meer druk uitoefenen op diverse overheden die ze ver boven hun ‘stand’ leven en geld uitgeven!’
‘Personeel. Ik ben bereid om zondagen dicht te doen, mits een tiental koopzondagen per jaar in drukke periodes.
Meubelverkopers zijn opgeleide mensen waarvoor je niet gemakkelijk studenten kan inzetten om af en toe te helpen. Ik zie dit anders niet goed komen. Maar dan is collectief sluiten op zondag aan de orde. En samengevoegd dat we dan geen omzetverlies hebben.’
‘De meeste collega’s moeten zich heruitvinden. Geen enkele klant wordt nog geboeid door kortingen en zondagsopeningen…. De weinige bezoekers kopen heel duur. Nadruk zal moeten worden gelegd op waar de producten vandaan komen. Chinees kopen is in huidige wereld misdadig.’
‘Zolang de levensstandaard maar duurder wordt voor de gewone consument zal het niet dadelijk beter worden. En beter wat positief nieuws te brengen via de media dan maar altijd die angstberichten te verspreiden.’
‘Kortingenpolitiek cfr. Matrassenkoning, Juntoo en Exterioo verzieken de markt gewoon.’
‘Opstart campagne Slaapraad is echt wel nodig.’
‘Begeleiding klantengeschillen.’
‘Minder bezoekers, geen impulsaankopen meer. Consumenten komen vaker voor hetzelfde product.’
‘Onderzoek naar het toekomstig koopgedrag van de consument wenselijk’
Conclusie van de solden: er was minder volk, een lager bongemiddelde, maar meer verkoop