De solden, de kick-off van het jaar. De toon voor 2023 wordt dan als het ware gezet. Navem lanceerde een enquête bij de retailers om te polsen naar hun ervaringen.
Wat zeggen de cijfers?
Slechts 15% kijkt met een goed gevoel terug. 46% kijkt gematigd tevreden terug, 40% is absoluut niet tevreden. De consument keek zoals verwacht de kat uit de boom: 82% zag minder bezoekers. Bij 19,6% lag het gemiddelde bon-bedrag hoger (tussen de + 5 à 10%). Bij 26% lag het lager (tussen 0 en -5%) en bij 11% flink lager (tussen -15 en -30%.) Met 41% als topper zocht de consument naar salons, gevolgd door slaapcomfort met 21,7%.
Een paar quotes:
‘De verkoop van eetkamers is fors gedaald, net zoals kleinere artikelen zoals functionele kasten. Stoelen blijven het goed doen, net als salons. En verrassend ook tapijten’.
‘Mensen proberen kwaliteit te kopen, maar kijken toch uit om de grote uitgaven wat te beperken’.
Wat brengt 2023?
37% verwacht een status-quo qua omzet, 54% ziet het somber in. Retailers liggen duidelijk wakker van de dalende koopkracht en oorlog in Oekraïne. Er zijn ook de stijgende kosten: energie, personeel en aankoop. De stijgende prijzen van leveranciers krijgen ze maar moeilijk doorgerekend en zijn een grote zorg. De kortingenexplosies – het niet aanhouden van de marges – is een ander heikel punt. Daarnaast zijn er ook de hoge administratieve lasten en nakende belastingen.
Een paar quotes:
‘Door de vele prijsstijgingen zullen de klanten de producten niet meer kunnen betalen. Sommige artikelen zijn met 30% gestegen. De inkomens zijn niet dermate gestegen en klant is ook in afwachting van de energieafrekening.’
‘De prijsstijgingen van de meubelen: op 01/02 weer 4% omhoog, ik ben bang dat we het op den duur niet meer zullen verkocht krijgen.’
‘Algemeen negatief sentiment van de consument’.
‘Eigenlijk mogen we niet vergelijken met de extreem sterke covid-jaren. Die waren niet representatief voor ons. In vergelijking met de Covidjaren waren onze solden slecht; in vergelijking met pré-covid tijden, waren de solden zeer goed’.
‘Het vinden van goede medewerkers wordt dé uitdaging. Zowel op vlak van sales als leveringen/installaties.’
‘Deze solden-periode hadden we meer verkoopbonnen, met een lager gemiddelde bedrag. Een duidelijk signaal dat de consument op zijn hoede blijft. Meegemaakt dat klanten opties achterwege laten omdat ze die niet konden betalen.’
‘De prijsstijgingen zijn totaal buiten proportie aan het gaan. Misbruik van sommigen moet echt stoppen.’
‘Eetkamers fors gedaald tov de jaren voordien kleinere artikelen zoals functionele kasten al jaren dalend. Stoelen en salons blijven het goed doen.’
‘Hogere prijsklasse hadden het bij ons moeilijker. Mensen proberen kwaliteit te kopen maar kijken toch uit om de grote uitgaven wat te beperken’
‘Goede en minder goede periodes zullen elkaar steeds afwisselen en hier is weinig aan te doen. Naar mijn gevoel zorgen periodes met te veel negativiteit in de media er steeds opnieuw voor dat klanten aankopen uitstellen of minder spenderen. Navem zou misschien actief kunnen bemiddelen voor een meer positieve berichtgeving. Dit door zelf positieve berichten te brengen of door samenwerking met andere belangenverenigingen en dit aan te kaarten bij de media. Misschien kan er eerst een onderzoek gedaan worden naar invloed van de berichtgeving op het aankoopgedrag van klanten…’
Tom Steenhoudt
www.navem.be