Fans van Passe Partout zijn de voorbije dagen weer aan hun trekken gekomen. Een locatie die meteen aan vakantie deed denken, een gezonde lunch maar vooral: inspirerende zit-ideeën en meer… het is sinds een paar jaar het da-da van Dirk Steenbeke, ceo van Passe Partout. Bovendien lanceerde de enthousiaste ondernemer nog maar eens een Home Stories by Passe Partout inspiratieboek, waarmee elke klant achteraf naar huis ging.
‘We moesten dit nu doen’, zei Dirk, ‘wie weet vermindert straks de appetijt voor alles wat met interieur te maken heeft en dan hebben we tenminste hier nog eens getoond waar we voor staan.’ Dirk was duidelijk: de focus lag tijdens deze huisshow op de Belgische markt. Er stonden tien opstellingen (terwijl er op de Woonindustrie in Nieuwegein 30 staan, goed voor 1200 m2) en Nederlandse klanten waren niet meteen uitgenodigd. Daardoor kon er ook meer in de diepte gewerkt worden met de Belgische klanten die de een-op-een ervaring wel wisten te appreciëren.
Veel modulaire zitcombinaties (check de Blocco), cosy stoffen (een jarenlange samenwerking met Tessutica uit Waregem), opbeurende kleuren… het was echt waar Passe Partout voor staat. Zoals hij zelf zei: ‘chique mais pas cher, we zouden twintig procent duurder kunnen zijn maar dat gaan we niet doen.’ Voeg daarbij de sfeer door de combi met woonaccessoires van Initials (Haans Lifestyle) en de prachtige planten van Jasaco uit Lummen en je krijgt de ideale mix van een plek waar ook eindklanten graag zouden vertoeven. ‘Ik heb het niet graag over shop-in-shop concepten’, zei Dirk, toen we hem vroegen hoe hij eigen winkels zou zien, ‘maar aparte conceptstores uitgebaat door een winkelier met wie het goed klikt, dat zou tot de mogelijkheden kunnen behoren.’
Dirk kwam nog eens terug op de beste slogan van het voorbije jaar ‘Blijf in uw kot’ maar durfde toch vragen te stellen bij de toekomst. Uiteraard beschikt ook hij niet over een glazen bol, ‘maar het zou wel eens kunnen dat het wagonneke van de meubelen weer helemaal achteraan komt te hangen als het over bestedingspatroon gaat’. Voorlopig is daar niks van aan: de omzet zal dit jaar rond de 16 miljoen draaien, wat Dirk meer dan happy maakt.
Momenteel tacklet ook hij het issue van de late levertermijnen (20 tot 22 weken) maar ‘we communiceren daar voortdurend over’. In elk geval hoorden we geen enkele winkelier klagen over de aanpak van deze Belgian VIP days, de huisshow die plaats vond in De Koolputten in Waasmunster. Google het adresje maar eens.