Kunsthal Gent voegt vanaf 24 september nieuw werk van textielkunstenaar Thomas Renwart (°1995) toe aan de Endless Exhibition. Het is meteen de eerste keer dat Renwart zijn pseudoniem Les Monseigneurs achterwege laat en zijn geboortenaam aanwendt om werk te presenteren. De jonge Renwart maakte de afgelopen jaren (onder de naam Les Monseigneurs) furore met zijn textielwerken en wandtapijten met grote bloemen, insecten of fantasiefiguren en stelde al tentoon in New York, Berlijn, op de Triënnale van Milaan, op de Dutch Design Week in Eindhoven en op Interieur Kortrijk.
De nieuwe installatie in Kunsthal Gent kan gezien worden als een ruimtelijke interventie, een steeds evoluerende werk in een architecturale constructie. Verschillende keren per jaar zullen nieuwe doeken toegevoegd worden, waardoor het werk steeds zal blijven groeien en evolueren.
De eerste reeks beelden op het geborduurde en digitaal bedrukte textiel ontstonden uit een onuitputtelijk persoonlijk archief van vlinderstempels, die door Renwart tot een surreële proportie werden opgeblazen. Het is een reflectie van intieme verzamelingen, van wat we als mens bewaren.
Deze textielen zijn verweven met een indrukwekkende constructie van architect en kunstenaar Olivier Goethals, op maat gemaakt voor deze ruimtelijke interventie.
Het specifieke van de Endless Exhibition is dat elke tentoonstelling permanent wordt. Bedoeling is om de overproductie, massaconsumptie en het vluchtige scrollen van de huidige kunstwereld aan te kaarten. Elke nieuwe toevoeging zorgt steeds voor interactie met, maar ook druk op de bestaande situatie.