Marieke Van den Poel neemt binnenkort de meubelzaak Krea en Colifac uit Sint-Niklaas over van haar ouders. Ze startte er zeven jaar geleden als aankoop- en marketingmanager, en kwam zelf met het idee de zaak over te nemen.
Diëgo en Odile, de ouders van Marieke, namen het bedrijf al over van de ouders van Diëgo. Het familiebedrijf bestaat sinds 2018 uit twee winkels op hetzelfde adres: Colifac als leverancier van meubelen op bestelling in het middensegment en de hogere prijsklasse, en Krea voor de kwalitatieve en en budgetvriendelijke meubelen met een grote voorraad.
Marieke startte na haar studies eerst als marketeer bij Unilever voor ze in 2016 bij Krea en Colifac begon. ‘Nu voelde ik het toch kriebelen om zelf zaakvoerder te worden’, zegt Marieke Van den Poel. ‘Ik zag hoe mijn ouders functioneerden in hun job als zaakvoerders. Ze hebben veel variërende taken en kunnen ook echt impact maken. Dat spreekt mij ook heel sterk aan. Ik zou het mij niet kunnen voorstellen voorbij de zaak te rijden, zonder ooit moeite te hebben gedaan de zaak over te nemen.’
Constructieve communicatie
‘Toen ik hen inlichtte over mijn plannen, zeiden ze meteen dat ik er eerst nog zes maanden over moest nadenken. Ik mocht het alleen doen als het mij echt gelukkig zou maken. Het mocht niet als een verplichting voelen. Dat advies kan ik andere ondernemers ook meegeven: Je gaat dit alleen kunnen doen als je er 100% achter staat. Daarnaast is constructieve communicatie echt essentieel. Zeg duidelijk wat je wel en niet goed vindt, en wees eerlijk. Ik denk dat een overname van je ouders een voordeel of nadeel kan spelen in communicatie. Bij mij was het een voordeel: wij hebben echt een goede band. Als we er onbedoeld iets uitfloepen, is dat even lastig, maar dan is dat na vijf minuten weer over.’
Bedrijvennetwerkdagen
Marieke zal volgende week donderdag in de categorie ‘Family Talks’ spreken op de bedrijvennetwerkdagen Antwerpen-Waasland in Antwerp Expo. ‘Ik denk dat het vooral belangrijk is om eens toe te lichten hoe je zo’n familiecharter maakt. Wij deden dit om om alles duidelijk zwart op wit te hebben. Het was belangrijk dat we op één lijn zaten in hoe we kijken naar het bedrijf en waar we naartoe willen’, legt ze uit.